El mètode Montessori

Maria Montssori (1870-1952) és la creadora i impulsora de l’anomenat el mètode Montessori. Es caracteritza, a trets generals, en la importància que els nens tinguin plena llibertat per aprendre i desenvolupar-se de manera autònoma. Per això, es imprescindible estar envoltat d’un ambient de comprensió i amor que els resulti estimulant, facilitant-los l’espontaneïtat en llibertat dins d’un entorn segur i agradable. Es va pensar per l’escola i veient els bons resultats s’ha anat modulant i adaptant al dia a dia dins de casa.

 

El mètode Montessori

El mètode de Maria Montessori estableix, amb una sèrie de materials, unes tècniques d’aprenentatge, però acaba sent una filosofia d’educació. Es fonamenta en els principis de llibertat, activitat i independència personal. Una llibertat com a individu sempre dins del límits de la seguretat. Els límits els marca el mestre o els pares però aquests han de saber deixar que el nen experimenti i aprengui dels seus errors. Els ritmes d’aprenentatge els marca el nen i varien i s’amplien amb l’edat. Un entorn segur i estable és imprescindible i del tot saludable. Cal un espai on els nens s’hi trobin a gust i es pugui desenvolupar-se físicament i emocional. El mètode Montessori es pot aplicar en tots els àmbits de l’educació, des dels infants als adolescents.

Inicialment el mètode Montessori estava pensat per l’escola i a poc a poc s’ha anat adaptat a les llars. El mètode Montessori base el seu sistema educatiu centrant-se en el nen i adaptar-se a ell, i no el nen al sistema. Cada nen té el seu ritme d’aprenentatge i és important seguir-lo. No es recomanable obligar-los a aprendre massa ràpid, en canvi si que podeu estimular-los a aprendre coses noves i a que els piqui la curiositat de provar i saber més.

 

L’ambient Montessori

mobiliari montessori

El mètode Montessori també es pot aplicar a l’ambient de casa. Cal un espai ampli i obert, ordenat, net, simple i real on cada element facilita el desenvolupament del nen. Cal que els nens, sobretot els més petits, tinguin a l’abast dels objectes que necessitin perquè puguin jugar, escollir les joguines, triar els llibres o seure a taula de manera autònoma.

  • Mobiliari. Mireu de tenir mobiliari adaptat a la seva edat. En aquest cas resulta molt aconsellable una taula i un parell de cadires de fusta de la mida dels nens. Seure a dibuixar, jugar o menjar sense que un adult hagi d’ajudar-lo afavoreix l’autonomia de l nen.
  • Objectes a l’abast. Els objectes i joguines que fan servir els nens han d’estar al seu abast. D’aquesta manera el nen pot escollir de manera lliure i sense la intervenció de l’adult amb què vol jugar.
  • Racó al menjador. Si disposeu d’espai al menjador deixeu un racó per als nens. La cuineta, una taula, una pissarra… depèn dels interessos de cada nen.
  • La cuina. Reserveu un calaix d’us exclusiu per als nens. Hi poden tenir joguines o els seus estris de cuina.
  • Jocs: segons l’edat del nen. Per al més petits jocs que puguin manipular amb les mans, peces de fusta natural o de colors, encaixos, cuineta, fitxes amb dibuixos simples que el nen reconeix, animals que puguin agafar fàcilment… A l’apartat Montessori trobareu manualitats per fer a casa i jocs especialment pensats amb aquesta filosofia d’ensenyament.

Activitats Montessori per fer a casa