rutes de llegendes i rondalles
Rutes de llegendes i rondalles – Catalunya és terra de llegendes, mites i rondalles. Dones d’aigua, bandolers, gegants, dracs, bruixes… i altres éssers mitològics i fantàstics. Aprofitant que la Diputació de Barcelona ha editat una guia sobre rutes de llegendes i rondalles, per la Xarxa de Parcs Naturals hem preparat aquest resum. Aquí teniu inclosos els diferents itineraris i excursions on tenim fitxa. Algunes estan també incloses en el recull de la guia i altres es troben fora de la zona dels Parcs Naturals de la DIBA. Aquest tipus d’excursions tenen l’al·licient afegit que les històries, reals i fantàstiques, que s’hi expliquen formen part del patrimoni immaterial del país. A part als nens els resulta molt més atractiu seguir el camí d’un bandoler, visitar un gorg encantat o descansar en una clariana on ballen, o ballaven, les bruixes.
Rutes de llegendes i rondalles per Catalunya
Excursions per fer amb nens que transcorren per indrets on us podreu trobar personatges i éssers de llegenda. Algunes de les fitxes disposen de la descripció de la llegenda o rondalla.
on anem?
Arborètum al jardí del Castell de Montesquiu
L’arborètum del jardí del Castell de Montesquiu es pot visitar tot fent un petit itinerari a peu…
Arborètum de Bruixes i Bandolers
L’Arborètum de Bruixes i Bandolers de Viladrau és un parc a l’aire lliure on s’han introduït diferents plantes…
Bosc màgic de Savassona des de Folgueroles
La ruta fins el bosc màgic de Savassona des de Folgueroles és una excursió que permet…
Bosc viu d’Ordino
Situat a la zona del bosc de l’Esquella, el bosc viu d’Ordino és una part dedicada als…
Guia sobre rutes de llegendes i rondalles a la Xarxa de Parcs Naturals

La guia inclou 22 itineraris pels 12 espais de la Xarxa de Parcs Naturals. Cadascun d’aquests itineraris acosta a racons, paisatges, elements de patrimoni, experiències i llegendes que, a través dels seus personatges, fan viatjar al lector per indrets insòlits, singulars i plens d’història dels diferents espais protegits.
Entre les propostes podeu visitar
- Parc Natural del Montseny, amb les dones d’aigua o la ruta del famós bandoler Serrallonga. Santa Fe del Montseny, Viladrau, Gualba…
- Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, hi trobareu rutes a la cova del drac de la Mola o l’itinerari del bandoler Capablanca, per la serra de l’Obac.
- Parc del Montnegre i el Corredor amb la ruta de l’or de la rectoria d’Hortsavinyà, l’amagatall d’en Nyacapà.
- Parc del Garraf, on coneixereu els indrets de la sirena Falconera i el castell d’Eramprunyà.
- Parc del Castell de Montesquiu; sabreu qui és l’ermità oblidat.
- Parc d’Olèrdola, la de la cova de l’or, coneixereu la història de la remeiera Guisla.
- Parc del Foix, on hi ha la cova d’or.
- Parc de la Serralada de Marina; la bruixa de la pinta d’or, que transcorre per la Creu de Montcabrer, l’arbre dels nassos
- Parc de la Serralada Litoral; l’enginy de la castlana al castell de Burriac.
- l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona; la del Gegant adormit, el salt de la minyona, els voltants s del Pantà de Sau.
- Parc Agrari del Baix Llobregat, descobrireu la història de la pedra del pas de Barca.
- entre moltes d’altres, fins a completar el total de 22 itineraris…
Bones rutes!!!
+ excursions a Parcs Naturals
Catalunya per àmbits territorial o per comarques

Us deixem els següents enllaços on podeu trobar les mateixes rutes d’aigua per comarca o àmbit territorial. Així, a part de la pròpia ruta a gorgs, salts d’aigua, rius o fonts podeu veure que hi ha pels voltants. En la consulta comarcal teniu enllaços a les oficines de turisme o altres webs d’interès
+ àmbits territorials
+ rutes per comarques