Aprendre a recollir i ordenar
Ensenyar als nens a recollir les seves joguines i ordenar les seves coses és un hàbit essencial que fomenta la responsabilitat, l’autonomia i el respecte pels espais compartits. Amb unes estratègies adequades, aquest procés es pot convertir en una activitat divertida i positiva. Com en tot, requereix ser constant, sobretot al principi, i per fer-ho més senzill podeu recorre a diferents estratègies, des d’una cançó a controlar el temps… L’exemple, però és la millor estratègia. Fa temps us vàrem parlar del mètode Kàizen o la regla del minut, que pot començar com un repte i convertir-se en acte quotidià. L’hàbit d’ordenar des de ben petits que es manté al llarg dels anys.
Aprendre a recollir i ordenar. L’hàbit d’ordenar des de ben petits
I més enllà del popular crit de A recollir!, podem ajudar als nens, amb paciència i constància, que recollir un cop acabat el joc o el que s’està fent té més avantatges que el simple inconvenient del mateix fet de recollir-ho tot. La manera d’enfocar la feina sempre dependrà de l’edat dels nens, ara bé, si ja han après l’hàbit de petits els serà molt més fàcil ordenar-ho tot sense fer massa escarafalls. Convertir la tasca en un joc, establir rutines clares i donar l’exemple són estratègies clau per assegurar que els nens aprenguin aquest hàbit de manera natural. Al final, el fet de recollir no només manté l’ordre, sinó que també ensenya valors importants com la responsabilitat i l’autonomia.
L’exemple, el joc i els contenidors d’emmagatzematge
- Donar exemple: Els nens aprenen per imitació, així doncs, és important que els adults també recullin i mantinguin l’ordre a casa. Podeu recollir les vostres coses amb ells, mostrant-los com ho feu i implicant-los en l’activitat. Quan els nens veuen que els adults valoren l’ordre i la neteja, ho adoptaran com una part normal de la seva rutina.
- Convertir-ho en un joc: sobretot amb els més petits. Feu que l’hora de recollir sigui divertida. Podeu cronometrar-los per veure quant de temps triguen a recollir o posar una cançó alegre mentre ho fan. També es poden utilitzar reptes com “A veure qui recull més de pressa” o “Recollim només les coses de color vermell!” Això converteix la tasca en una activitat lúdica i evita que la vegin com una càrrega.
- Utilitzar contenidors i etiquetes: Teniu l’espai i els llocs adequats per guardar les coses sempre ajuda a l’hora d’ordenar. Feu que la feina d’ordenar sigui fàcil per als nens, que cada cosa tingui el seu lloc. Podeu utilitzar caixes o contenidors per a diferents categories de joguines (nines, cotxes, blocs…) i, si cal, poseu-hi etiquetes o imatges a cada contenidor. Ajudar-los a identificar on va cada cosa facilita el procés de recollir i ordena l’espai de manera clara.
La rutina, la responsabilitat i el reconeixement a la feina feta
- Establir una rutina: Feu que recollir formi part de la rutina diària. Per exemple, abans de l’hora de sopar o d’anar a dormir, reserveu uns minuts perquè recullin les joguines que han fet servir durant el dia. Quan el fet de recollir es converteix en un hàbit diari, el nen ho fa de manera automàtica, sense sentir-ho com una tasca pesada.
- Assignar responsabilitats adequades a l’edat: Adapteu les tasques a l’edat del nen. Els més petits poden començar recollint objectes senzills com blocs o ninots, mentre que els més grans poden tenir la responsabilitat de mantenir la seva habitació en ordre. Quan les tasques són adequades a les seves habilitats, el nen se sent capaç i no es frustra.
- Donar el reconeixement adequat: Quan recullin les seves coses, reconeix l’esforç amb paraules positives. No es tracta de premiar cada vegada que recullen, sinó de reconèixer el seu esforç: “O, mira que ordenat que ha queda. Bona feina!” L’elogi reforça el comportament positiu i fa que el nen vulgui continuar recollint de manera regular.
Per què s’ha de recollir
Explica als nens per què és important recollir, com per exemple evitar accidents o mantenir un espai agradable per jugar. Així, no veuran la tasca com una simple obligació, sinó com una manera de cuidar el seu espai i el dels altres. Quan entenen el propòsit de la tasca, estan més disposats a col·laborar i a fer-la seva.
Donar-los autonomia
La importància de l’autoestima. A mesura que vagin aprenent, deixeu que prenguin la iniciativa. Potser no ho faran de manera perfecta, però el més important és que desenvolupin l’hàbit i la responsabilitat. Això ajudarà a fomentar la seva autonomia i els farà sentir que són capaços de gestionar les seves pròpies coses. L’hàbit d’ordenar des de ben petits s’allargarà en el temps convertint-se en un acte normal.
parlem de…