El meu fill diu que s’avorreix: què podem fer durant les vacances?
Les vacances d’estiu són sinònim de més temps lliure, dies llargs i menys obligacions. Després de mesos d’horaris marcats per l’escola, les activitats extraescolars i les rutines del dia a dia, és normal que els nens es trobin de cop amb moltes hores per omplir. És en aquest moment quan apareix una de les frases més repetides de l’estiu: «m’avorreixo». Tot i que sovint ens preocupa o ens genera la sensació que hauríem d’organitzar més activitats, l’avorriment no és necessàriament una cosa negativa. De fet, pot ser una oportunitat perquè els nens desenvolupin la seva creativitat, aprenguin a entretenir-se sols i descobreixin nous interessos.
Nens avorrits a l’estiu? Això no vol dir que haguem de deixar-los completament sols davant de l’avorriment. Com en tantes altres situacions, l’equilibri és la clau. Els nens necessiten temps lliure, però també algunes propostes, recursos i moments compartits que els ajudin a aprofitar millor les vacances.

Com evitar el «m’avorreixo» durant les vacances d’estiu
En aquest article us expliquem per què els nens s’avorreixen més a l’estiu, quins beneficis pot tenir l’avorriment i què podem fer les famílies per gestionar-lo sense convertir-nos en animadors a temps complet.
L’avorriment és realment un problema?
No necessàriament. Tot i que sovint intentem evitar-lo, avorrir-se forma part del desenvolupament dels nens. Quan no tenen una activitat planificada, poden aprendre a buscar alternatives, inventar jocs, desenvolupar la creativitat i descobrir nous interessos. L’important és trobar un equilibri entre el temps lliure i les propostes que els oferim durant les vacances.
El fet de dir o pensar «m’avorreixo» o «no sé què fer» pot ajudar els nens a estimular la creativitat i fomentar l’autonomia mentre busquen alternatives per entretenir-se. És en aquests moments quan el joc lliure, les manualitats més creatives o el redescobriment de joguines, peces i materials que feia temps que no utilitzaven es converteixen en grans aliats. Sovint, allò que comença com un moment d’avorriment acaba transformant-se en una oportunitat per crear, imaginar i gaudir d’una bona estona de joc.
Quan hauríem d’intervenir?
L’avorriment forma part del dia a dia i no sempre requereix la nostra intervenció. Tot i això, si observem que el nen se sent frustrat constantment, està irritable, recorre excessivament a les pantalles o és incapaç de trobar activitats que li despertin interès durant diversos dies, pot ser un bon moment per ajudar-lo. L’objectiu no és entretenir-lo contínuament, sinó oferir-li idees, recursos o propostes que l’ajudin a recuperar la iniciativa. A vegades, recuperar una joguina que feia temps que no utilitzava, facilitar-li un llibre que pugui despertar el seu interès o convidar-lo a participar en la preparació d’un plat d’estiu poden ser petits gestos que l’ajudin a tornar a connectar amb el joc i la creativitat.
Què podem esperar segons l’edat?
- De 3 a 5 anys: Els més petits necessiten una mica més d’acompanyament per trobar activitats que els interessin. El joc simbòlic, els contes i les manualitats acostumen a funcionar molt bé.
- De 6 a 9 anys: Ja són capaços de generar idees pròpies i d’entretenir-se durant més estona. Sovint només necessiten una petita inspiració per començar a jugar o crear.
- De 10 a 12 anys: Busquen més autonomia i acostumen a interessar-se per projectes, reptes o activitats relacionades amb les seves aficions. També poden participar més activament en l’organització del seu temps lliure.
- Adolescents: Necessiten espais propis i més independència per decidir què volen fer. Les vacances poden ser una bona oportunitat per descobrir nous interessos, assumir responsabilitats i desenvolupar iniciatives personals.
L’avorriment també és una oportunitat
No cal omplir cada minut de les vacances. Moltes de les millors idees, jocs i descobertes apareixen precisament quan els nens tenen temps per avorrir-se una mica. Ajudeu-los a inspirar-se i a descobrir noves maneres de divertir-se.
Nens avorrits a l’estiu: Idees per editar el «m’avorreixo»
no ens avorrim!
AGENDA
Agenda familiar de fires, festes i esdeveniments de Catalunya
Esdeveniments per a 1 setembre
Esdeveniments per a 2 setembre
Esdeveniments per a 3 setembre
Esdeveniments per a 4 setembre
Esdeveniments per a 5 setembre
Esdeveniments per a 6 setembre
Esdeveniments per a 7 setembre
Esdeveniments per a 8 setembre
Esdeveniments per a 9 setembre
Esdeveniments per a 10 setembre
Esdeveniments per a 11 setembre
Esdeveniments per a 12 setembre
Esdeveniments per a 13 setembre
Esdeveniments per a 14 setembre
Esdeveniments per a 15 setembre
Esdeveniments per a 16 setembre

Esdeveniments per a 17 setembre
Esdeveniments per a 18 setembre
Esdeveniments per a 19 setembre



Activitats als circuits de trens

Festa verema

Esdeveniments per a 20 setembre


Formatges!

Activitats als circuits de trens

Festa verema

Fira de la poma
Esdeveniments per a 21 setembre

Esdeveniments per a 22 setembre
Esdeveniments per a 23 setembre

Benvinguda tardor!
Esdeveniments per a 24 setembre
Esdeveniments per a 25 setembre

Balaguer Medieval

Pirates i corsaris a les Medes

Elektra

Festivart
Esdeveniments per a 26 setembre

Balaguer Medieval

Pirates i corsaris a les Medes

Banyoles Medieval

Fira Carabassa


Pirata Rata-Conte

SQV Juga

Elektra

Fira del Joc

Festivart
Esdeveniments per a 27 setembre

Balaguer Medieval

Pirates i corsaris a les Medes

Banyoles Medieval

Fira Carabassa


Pirata Rata-Conte

Elektra

Fira del Joc

Matinal al parc!

Festivart
Esdeveniments per a 29 setembre

FestiCAM
Esdeveniments per a 30 setembre

FestiCAM
Esdeveniments per a 3 octubre

Fira Internacional bruixeria

Peratallada Medieval

Fira de la Galeta

Fira El Follet

Lo Llumener

El Petit Liceu

Fira del Bandoler

Montgai Màgic

Vilajuga

FestiCAM
Esdeveniments per a 4 octubre

Fira Internacional bruixeria

Peratallada Medieval

Fira de la Galeta

Fira El Follet

Lo Llumener

El Petit Liceu

Montgai Màgic

Vilajuga

FestiCAM

Festa de la Transhumància











