Beneficis del col·leccionisme en els nens
Segurament tots hem fet alguna col·lecció al llarg de la nostra vida. Col·leccionar cromos, petits objectes, pedres, etiquetes de fruites… més tard arriben les tasses o determinats objectes de llocs on viatgem. Els nens també els agrada fer col·leccions d’algun tema que els interessa i és a partir dels sis anys quan comencen a tenir-ne interès. Nosaltres com a pares els hem d’ajudar i comprovar que no es converteixi en una obsessió. Entre els beneficis del col·leccionisme en els nens i el fet de gaudir d’una cosa personal i especial. Què col·leccionem?
Fem una col·lecció!
Col·leccionar bales de vidre de colors
Com a pares ens toca facilitar que els nens puguin fer la seva col·lecció, sempre que ho demani i mostrin interès. Si es tracta de peces que s’han de comprar caldrà valorar quan es pot comprar o què ha de fer el nen per guanyar la compra. No podem fer una col·lecció comprant bona part dels objectes de cop. La gràcia és fer-la gran a poc a poc.
Si el vostre fill vol fer una col·lecció, sempre que sigui adient per l’edat i sigui proposada per ell, l’heu d’ajudar. Fer una col·lecció, més enllà d’anar incrementant figures, pedres o omplir un àlbum de cromos, aporta beneficis i satisfaccions. Mai, però, s’ha de convertir en una obsessió. Si detecteu que només pensa en la col·lecció i no vol fer res més és millor deixar-la.
A vegades les col·leccions es comencen per imitació, sigui perquè vosaltres en feu o n’heu fet o perquè companys a l’escola en fan. La col·lecció l’ha de triar ell. No s’ha d’imposar mai una temàtica que el nen ni ha demanat ni li interessa. Fer-ho no li aportarà cap benefici i no la gaudirà.
De què ha de ser la col·lecció? Cada nen té els seus gustos, mentre que als més petits els agraden els animals i monstres quan son més grans prefereixen col·leccions d’esports o personatges de ficció. Deixeu que triïn.
Beneficis del col·leccionisme en els nens
- Fer una col·lecció no és només acumular objectes o enganxar cromos i res més. Els nens mostren interès en cada objecte, els ordenen, classifiquen, aprenen, en parlen, fan intercanvis, la cuiden. I, sense adonar-se’n, treballen la memòria i l’atenció. Tan important és el fet d’anar ampliant la col·lecció com la tasca de l’intercanvi o el mateix plaer de gaudir-la.
- Fer una col·lecció ajuda els nens actius a concentrar-se i relaxar-se i als més introvertits a comunicar-se per parlar-ne. Als més petits els resulta emocionant encara que a vegades els pugui resultar frustrant si no obtenen l’objecte que busquen.
- Depenent del costum que tingueu a casa amb les despeses dels nens, si tenen paga o no, no convé comprar de manera compulsiva objectes de la col·lecció. Si el nen disposa d’uns petits estalvis, aprendrà a valorar els diners i decidir quan comprar una peça o cromos nous. D’aquesta manera els nens també aprenen el valor dels diners i el que costen les coses.
- Els nens els agrada compartir les coses que els emocionen i la seva col·lecció n’és una d’elles. Per això és important que compartiu moments amb ells. Feu-los preguntes, interesseu-vos per les peces que els falta o demaneu que us expliqui alguna cosa concreta. Els fareu contents i partícips del seu món.
- Si la col·lecció no és compartida sempre, és millor que el nen la tingui a la seva habitació. Si es tracta d’objectes mireu de fer un lloc en una estanteria a l’alçada del nen. Ell ha de ser l’encarregat de treure’n la pols i ordenar-la.
Us han vingut ganes de col·leccionar alguna cosa?
No tot el que es col·lecciona s’ha de comprar. Nosaltres, en determinades etapes, hem col·leccionat etiquetes de fuites, pedres, sorra de llocs diferents, taps, pinyes… I vosaltres?
+ EDUCAR EN FAMÍLIA