| |

Soc una dona

Soc una dona és un popular i reivindicatiu poema de la Maria Aurèlia Capmany que l’editorial El dimoni pelut ha convertit en àlbum il·lustrat. Un poema d’autoafirmació personal i feminista d’una dona lluitadora que porta el fet de ser dona amb orgull i dignitat. I per parlar de la seva orgullosa condició de dona ho fa a través d’un poema repetitiu d’autoafirmació, combinat amb l’elecció d’uns models determinats d’homes que mai podrà – ni voldrà- ser. D’aquesta manera, el poema esdevé un divertiment personal del que l’autora ja sap, però que cal dir en veu ferma, alta i segura: Soc una dona, ja ho veus una dona.

El poema també expressa, de forma ben particular i amb fina ironia, les desigualtats per raons de gènere on el poder recau en el món masculí. Els exemples que posa, un carrabiner, un magistrat, un policia i un banquer son també un nou exemple de les desigualtats socials. Ara bé: Soc una dona i n’estic ben contenta / soc una dona i no hi trobo entrebanc. No enveja el món  masculí.

un poema feminista convertit en conte

L’àlbum permet parlar de feminisme a través de cadascuna de les seves il·lustracions. Des de la nena que comença la història a la jove i dona que s’anirà convertint. El mateix passa amb els canvis físics que experimenta la figura de la Maria Aurèlia Capmany, fruit del pas del temps. Això permet parlar amb els petits lectors del fet que les nenes son les joves i dones del futur, elles també experimentaran els mateixos canvis i han de saber lluitat per la seva llibertat personal. Soc una dona amb l’hormona que cal / sóc una dona i això ja no és broma.

Els dibuixos son senzills i molt expressius, sobretot en la manera de dibuixar les cares: galtes acolorides i expressions ben definides. I, en un poema tan feminista com aquest s’ha escollit canviar el lila pels colors principalment càlids, vermellosos i torrats, en tonalitats suaus i agradables. I, al nostre parer, ha estat un encert ja que el resultat no li treu el to reivindicatiu que el poema ens mostra. Els detalls estan presents en totes les pàgines i en la majoria de casos ens parlen i complementen el contingut de cada vers.

la nena i l’escriptora

I, el lligam entre la nena i l’escriptora és mostra al llarg de tot el conte. Que be podria ser la mateixa nena convertida en dona. Un lligam on les il·lustracions mostren mirades plenes de complicitats, on la nena mira la dona per seguir els seus passos i l’escriptora li mostra el camí a seguir. Soc una dona i això ja m’orienta:

un àlbum només per a nenes?

NO. Si les dones volem que tots ens impliquem en la igualtat tots, nenes i nens, han de llegir el llibre. Cadascun a la seva manera per arribar al mateix punt: la igualtat entre nenes i nens que és el mateix que dir entre dones i homes. Un poema de fa molts anys que encara avui cal reivindicar amb força per aconseguir un món més feminista, igualitari i just.

Soc una dona de El dimoni pelut

I totes les dones, tinguin l’aspecte físic que tinguin, vinguin d’on vinguin i pensin com pensin, han d’estar orgulloses de ser dones. Soc una dona i no hi puc fer res … o sí.

  • Títol: Soc una dona
  • Editorial: El dimoni pelut edicions
  • Ressenya: totnens
  • Col·lecció:
  • Pàgines: 40
  • Escrit per: Maria Aurèlia Capmany
  • Il·lustrat per: Jorgina Juvé
  • Traducció:
  • Any: març 2022
  • Idioma: català
  • Per a lectors:
  • ISBN: 978-84-122646-6-1

*El dimoni pelut ens ha fet arribar el llibre i nosaltres hem escrit lliurament la ressenya.

Sorteig d’un exemplar del llibre

Gràcies a El dimoni pelut edicions sortegem l’àlbum il·lustrat “Soc una dona” Per participar només us cal deixar un comentari a l’article i seguir a totnens  i El dimoni pelut edicions a qualsevol de les xarxes socials.

Bases del sorteig

Teniu temps per apuntar-vos fent un comentari fins diumenge 13 de març a les 12 de la nit.

*Participar al sorteig suposa ser seguidors de totnens i El dimoni pelut edicions a les xarxes socials. El guanyador dona permís a totnens per facilitar les dades necessàries a El dimoni pelut edicions per poder-vos enviar el lot dels dos llibres descrits anteriorment.

**Des de totnens s’enviarà un correu als guanyadors a l’adreça amb la qual ha fet el comentari. Aquests s’hauran de posar en contacte les properes 24h amb totnens per facilitar-nos les dades d’enviament. En cas de no rebre resposta per part del guanyador es farà un nou sorteig entre tots els qui ja hagin participat.

Sort a tots!

SORTEIG TANCAT!

Felicitats Elisenda Martínez

Gràcies a tots per participar!

anar a la biblioteca de totnens

+ literatura infantil i juvenil

Entrada similar

3 Comentaris

  1. Un gran conte per poder explicar als meus fills

  2. Alba Garcia Tobella ha dit:

    Genial per les meves nenes!!!

  3. M’encantaria llegir-lo i explicar-lo a l’aula!!!!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Informació bàsica sobre protecció de dades:

  • Responsable: totnens.
  • Finalitat: Controlar el correu brossa, gestió de comentaris.
  • Legitimació: Consentiment de l'interessat.
  • Destinataris: No se cediran les dades a tercers excepte per obligació legal.
  • Drets: Accedir, rectificar i suprimir les seves dades.
  • Informació addicional: Més informació a la nostra Política de privacitat