Talaia de Montmell al Baix Penedès

3. Talaia de Montmell al Baix Penedès
El Montmell, Baix Penedès (el)

La Talaia de Montmell amb els seus 861 metres és el cim més al del Baix Penedès i un excel·lent mirador de bona part de la comarca. Una ruta circular que comença des de la àrea de lleure forestal del Montmell, punt inicial de diferents itineraris. L'excursió és apte per fer amb nens encara que hi ha algun tram on necessitaran una mica d'ajut, sobretot els més petits. Si als nens els hi agrada l'aventura, la pujada, els hi proporciona un munt d'al·licients. Pujar fins l'antic castell, arribar fins la creu, fer el cim, visitar l'ermita... en un traçat per als petits aventurers.

*Ruta marcada com a Xtreme pels trams costeruts i rocosos on us caldrà ajudar als més petits.

Talaia de Montmell al Baix Penedès. Dades i mapa

Talaia de Montmell al Baix Penedès. Itinerari

Cal arribar fins el municipi de Montmell i sense entrar-hi seguir direcció a l'Àrea de lleure Forestal del Montmell. La ruta segueix per una pista sense asfaltar fins el punt d'arribada. A tocar de l'àrea de lleure hi ha l'església nova de Sant Miquel de 1598.

• Davant de l'església, per sobre de la pista principal, surt un sender que, en pujada condueix fins la cruïlla de camins. Un senyal ens indica la direcció cap a l'ermita romànica de Sant Miquel, penjada a les roques, per un camí pedregós i estret.
  • Després de grimpar en algun tram del recorregut s'arriba a l'ermita. La seva ubicació és és força aèria, per tant, cal vigilar amb els nens. L'ermita data del segle XI, al seu interior hi ha un altar de pedra i bancs de fusta.

excursió fins l'ermita de Sant Miquel al Penedès

vistes panoràmiques des de l'ermita romànica de Sant Miquel

• Continuar donant la volta per la part del darrera de l'ermita, al costat de l'àpside. Aquí comença un dels trams més complicats, on en ocasions cal ajudar-se amb les mans. Per als nens segur que es convertirà en una trepidant aventura. No és perillós, només cal estar atent i donar un cop de mà. Cal pujar fins arribar fins el petit coll que hi ha entre la creu de pedra, que queda a la dreta i les runes de l'antic castell de Montmell de l'esquerra. (veure foto creu/castell)
  • La pujada es fa una mica dura per als més petits. Continues grimpant per canals, barrancs... no es pot considerar pròpiament un sender. Depenent dels petits excursionistes això pot ser un al·licient (ho sabeu millor vosaltres).
  • Finalment s'arriba al petit coll. En aquesta ocasió, ja que el castell només te part de parets enrunades es continua direcció a la creu. Per continuar després cap al cim de la Talaia. Per arribar fins la Creu del Mular encara toca pujar una mica més.
  • Un cop a la creu les vistes són impressionants. un cop descansats tornar al camí que ascendeix lleugerament per la cresca del Mular. Seguint el carenat es baixa fins un petit coll, al peu de la Talaia de Montmell.

Talaia de Montmell amb nens 100cims

cim de La Talaia de Montmell 861m

• Un cop al cim podreu veure el vèrtex geodèsic amb una bustia i una llibreta. Hi podeu deixar el vostre nom i la data en que hi heu pujat.

• Per tornar a l'àrea de lleure teniu dues opcions. Refer el camí o rodejar el massis de Montmell, travessant una zona de pins força ombrívola i fresca. En aquest cas es decideix fer la ruta circular i anar pel bosquet. El camí descendeix per un sender força empedrat fins arribar al Pi de les Tres Soques.
  • Continua per la zona de pins i alzines i aviat es surt a un sender més ample, girant a l'esquerre. En aquest tram trobareu panells informatius sobre la vegetació.
  • Finalment s'arriba a l'església nova de Sant Miquel.