Què fem?
El gorg de Llitons
El gorg de Llitons de Folgueroles és un canó estret d’uns 20 metres de longitud i uns 5 metres d’alçada del torrent de les Valls. Els gorgs estan encaixonats dins dels conglomerats i gresos vermells de les Guilleries que formen el torrent. La part inicial del tram del gorg està situada sota del pont de la Bruixa i està formada per dues petites bassetes ovalades de recorregut sinuós. Un cop fora del pont, el gorg descendeix ràpidament creant el canó allargat que el caracteritza. Un gorg mig amagat per l'abundant vegetació i envoltat d'una curiosa llegenda. Podeu fer l'excursió lineal o circular dins la ruta dels Camins de Verdaguer.
El gorg de Llitons de Folgueroles
La part inicial del gorg està situada sota del pont de la Bruixa i està formada per dues petites bassetes ovalades de recorregut sinuós. Un cop fora del pont, el gorg descendeix ràpidament creant el canó allargat que el caracteritza. En el seu tram final, el recorregut del gorg presenta més amplada, acabant en una espècie de balma oberta al torrent.
- ruta lineal des de la Font del Caragol - 2,47 km
- ruta circular des de la Font Trobada - 8,9 km Camí de Verdaguer autoguiat per Natura Local
La llegenda del Llitons de Folgueroles
Verdaguer conta que els Nitons “negres i banyuts” surten del gorg en dies de temporal i ataquen els vianants. Per bé que els folguerolencs coneguem el lloc com gorg de Llitons, no hi ha dubte que el gorg dels Nitons de la prosa verdagueriana correspon amb tota exactitud al mateix indret. Podeu contemplar encara “les roques de foc”, les bardisses, la fondària, l’estretor del salt d’aigua, encara avui, com les veié Verdaguer en la infantesa i com les descrigué en la joventut.
Altres llocs d'interès
sortir amb nens per Osona
rutes de llegendes i rondalles