El pensament creatiu o pensament lateral creatiu. Què és?

A partir d’un exemple personal la Carme Vigo ens introdueix el concepte de pensament creatiu o pensament lateral creatiu. Un concepte que cal tenir en compte en l’educació dels fills. La creativitat, el mirar els problemes des de diferents punts de vista, sense límits, ens obra les portes a resoldre els problemes sense esquemes preestablerts. Ara bé, el pensament lògic o pensament vertical també és important en el creixement dels nens. Ambdós es complementen i enriqueixen el seu creixement maduratiu. Així doncs, cal fomentar (i no tallar), tant a casa com a l’escola, el pensament creatiu dels infants per formar nens més motivats, lliures i feliços.

Resoldre els problemes de manera lateral és com dir Eureka!, ja ho he trobat.

 

El pensament creatiu o pensament lateral creatiu. Un exemple

El pensament creatiu o pensament lateral creatiu. Què és?

Quan era petita a la meva mare li va quedar enganxat un jersei a la rentadora, entre el bombo i l’aparell. No hi havia manera de treure’l. La meva mare estava amoïnada, es quedava sense rentadora amb tres nens petits. Des del meu pensament de nen petit vaig voler ajudar-la. Aixi que vaig començar a tocar la rentadora sense que s’adonés. Era una rentadora de càrrega superior que tenia la porta gran on es posava la roba i una porta de seguretat. De cop i volta vaig pensa Eureka!, ja ho he trobat. Se’m va ocorre obrir les dues portes alhora, posar la mà i anar estirant el jersei fins treue’l. Vaig tenir èxit ja que la idea va funcionar. Aquella idea es basava en el que Eduard de Bono definia com a pensament creatiu.

 

Què és el pensament lateral creatiu

El pensament creatiu o pensament lateral creatiu. Què és?

El psicòleg Edward de Bono va definir com a pensament lateral per a referir-se a la possibilitat de canviar, en qualsevol moment, la perspectiva des de la qual analitzem i busquem solucions als problemes. Tendim a veure la solucions d’un problema d’una única manera, quan en moltes ocasions hi ha diferents maneres de ressolde’l. Es qüestió de trencar els esquemes preestablerts que tenim. En el cas de la rentadora, probablement el tècnic hagués desmuntat mitja rentadora per treure el jersei. Recordo que quan se’m va acudir a mi vaig sentir un Eureka. Resoldre els problemes de manera lateral és com dir Eureka, ja ho he trobat.

La nostra manera habitual de raonar es basa en el pensament lògic o vertical. Basat en la seqüència lògica de les idees, d’un pas anem al següent, excloent el que no té a veure amb el tema. Així arribem a una solució comparant-la amb les nostres experiències prèvies, i si no coincideix la rebutgem. Per funcionar amb el pensament creatiu hem de deixar a un costat les nostres limitacions i la lògica. No podem donar que a priori la solució no s’adapti a les nostres experiències.

 

Pensament creatiu

Ken Robinson va donar un clip a un grup de nens de primaria i secundària per preguntar-los-hi què podien fer. Els nens de primaria van ser més creatius que els de secundària. La formació actual potencia la intel·ligència lògica en decrement de la lateral.

La formació escolar tradicional tendeix al desenvolupament parcial de la nostra capacitat mental. Afavoreix i treballa només els desenvolupament de l’hemisferi esquerre que té a veure amb el nostre comportament. En canvi no treballa massa l’hemisferi dret que té a veure amb la creativitat, la intuïció i l’audàcia.

El pensament lateral pot desenvolupant-se utilitzant tècniques. Això no vol dir que s’hagi de descartar el pensament lògic o vertical. Ambdós es complementen. Existeixen diferents tècniques per desenvolupar el pensament lateral davant d’un problema. És el cas dels mapes mentals.

Què és un mapa mental?

Els mapes mentals es basen en dos principis, la imaginació i l’associació. Partim de la idea central, i d’ella sortiran bifurcacions que ens portaran a altres. Un mapa mental creix dinàmicament des de dintre cap a fora.

Com podem crear el nostre mapa mental?

El pensament creatiu o pensament lateral creatiu. Què és?

Posem en el centre d’un full una paraula que resumeixi el nostre problema. Dibuixem una imatge que representi el tema. La imatge ajuda a la nostra ment a buscar nous estímuls. (mentre dibuixem estimulem la nostra ment). Ara cal afegir-li branques al dibuix central. És molt important no limitar-se amb idees preconcebudes. Podem afegir conceptes, noves branques que s’aniran retroalimentant, estimulant-se mútuament. Cada nova branca tindrà una única paraula, per a no posar límits a a la nostra creativitat. Podem utilitzar colors per estimular la imaginació.

El pensament creatiu o pensament lateral creatiu. Què és?

Aquí teniu un problema per resoldre amb intel·ligència lateral. Uniu els números iguals amb una línia sense trepitjar-ne cap línia. (veure solució)

El pensament creatiu o pensament lateral creatiu. Què és?

Les manualitats són una manera d’estimular la creativitat. Veure vídeo manualitats reciclatge

 

Carme Vigo, psicòloga

 

veure més apunts de psicologia infantil

#totnensPsicologia

 

 

Save