Trastorn per dèficit d’atenció (TDAH) en nens
El Trastorn per Dèficit d’Atenció (TDAH) en nens és un trastorn neurobiològic que es caracteritza per un augment de l’activitat física, impulsiva que dificulta mantenir l’atenció en diferents entorns. Aquesta manca d’atenció es pot produir en diferents llocs com ara a casa, l’escola, el parc… Encara que els pares són els primers en notar aquest tipus de comportament en els fills, cal anar a un especialista. L’especialitza detectarà i diagnosticarà els símptomes poden així actuar en conseqüència. Explicarem els punts bàsics per poder observar des de casa al nen per després, si fos necessari, consultar-ho a un professional.
Trastorn per dèficit d’atenció (TDAH) en nens. Què podem observar?
Depenent del tipus de TDHA que manifesti el nen podem observar diferents actituds en els fills.
TDAH per dèficit d’atenció
- No presenta atenció als detalls i comet errors en els deures de l’escola per falta d’atenció. Per exemple fa faltes d’ortografia al copiar els enunciats.
- Errors en els deures escolars o altres activitats simplement per descuit.
- No sap seguir instruccions senzilles
- No sap organitzar el seu temps
- No sap organitzar-se a l’hora de fer els deures
- Evita les activitats que necessitin un esforç mental. El temps de fer deures s’eternitza.
- Perd objectes com ara joguines, quaderns, llibres de l’escola, els deures…
- Es distreu amb facilitat.
- S’oblida de fer els deures o les tasques quotidianes
TDAH per hiperactivitat
- Moviments repetitius que denoten nerviosisme (com ara moure les cames quan està assegut)
- No pot estar assegut molta estona
- Li agrada pujar als arbres, mobles… també li agrada córrer. Sempre està en marxa.
- No sap jugar tranquil·lament com ara fer un trencaclosques o llegir un llibre.
- Li agrada parlar molt, de manera excessiva o descontrolada. respon abans que s’acabi la pregunta.
TDAH per hiperactivitat i dèficit d’atenció
Aquí s’inclou una combinació dels dos tipus anteriors i acostuma a ser el diagnòstic més freqüent.
Aquests comportaments no han de ser esporàdics, han de mantenir-se en el temps. Es recomana parlar amb els professors per saber si a l’escola es porta igual que a casa. Un nen TDHA actua de la mateixa manera a tot arreu, independentment de l’entorn on es trobi.
Què podem fer quan el nostre fill té un TDHA?
La intervenció ha de ser multi-modal: professionals de la salut, pares, mestres i el nen. Un diagnòstic correcte per un professional ajudarà a establir unes pautes d’actuació tant a casa com a l’escola.
- S’establiran normes que el nen ha de complir.
- No s’ha de parlar només del seu problema. Cal motivar-lo i premiar les seves conductes positives.
- Els horaris de casa han de ser molt organitzats.
- Ajudarem al nens a organitzar-se i portant un horari de tasques a fer.
- Fixarem uns objectius a curt termini
- L’estimularem a fer esport per canalitzar la seva energia.
Més informació i recursos
- TDAH Trastorno por déficit de atención e hiperactividad
- TDAH: ¿Déficit o falta de atención?
- La crianza positiva del niño con TDAH
- TDAH:pautas orientativas