3. Congost de Fraguerau a Ulldemolins
Ulldemolins, Priorat (el)

L'excursió fins el Congost de Fraguerau a Ulldemolins és una excursió fàcil i bonica per fer amb nens. L'itinerari parteix de la població d'Ulldemolins i ressegueix el curs del riu Montsant on es poden contemplar les seves impressionants parets fins arribar a l'ermita de Sant Bartomeu punt final del recorregut. La ruta de les ermites us portarà a visitar les ermites de Sant Antoni i Santa Magdalena fins arribar a la bifurcació on, en aquest cas, es segueix fins l'ermita de Sant Antoni, punt inicial de la sortida. A l’estiu, el bany a les cadolles Fondes resulta un al·licient més per engrescar als nens a seguir caminant.

Congost de Fraguerau a Ulldemolins. Dades i mapa

• Distància: 9,5 km.
  • Temps: 4 hores amb parades
  • Temps per a un adult: 2,30 hores (sense parades)

totnens-senderisme-congost-fraguerau-ulldemolis6

Congost de Fraguerau a Ulldemolins. Itinerari

Congost de Fraguerau a Ulldemolins

• Deixar el cotxe a l'aparcament de la zona de pícnic (hi trobareu barbacoa, taules i bar).
  • Seguir per la pista de terra seguint les marques blanques i vermelles del GR 55-5.
  • Aviat les marques del GR ens porten a seguir per un sender a la dreta, un desviament per escurçar trajecte i retornar al GR fins arribar al final de la pista i creuar una petita riera.
  • A partir d'aquí el camí ja es transforma en un sender.

Cadolles Fondes

• Arribar fins l'indicador que ens desvia cap a les Cadolles Fondes, un estret congost del riu Montsant ha anat transformant en gorgues d'aigua cristal·lina. Un petit caminet permet baixar fins el riu on us podeu banyar. Unes escales condueixen fins a un petit mirador des d'on es pot observar unes magnífiques vistes.
  • Deixar les Cadolles Fondes i retornar al camí resseguint, novament, les marques del GR situats a l'esquerre del rou Montsant. Paisatge rocós de gran bellesa erosionat per pas del temps.

ruta de les ermites a Ulldemolins

Els tres jurats

• Seguir caminant pel camí, força pla, rodejant d'una abundant vegetació. Aviat es podran veure les roques conegudes com Els Tres Jurats. En aquest punt es passa al costat d'una balma allargada.
  • Continuar, ara de pujada, on ja es poden contemplar les impressionants parets del Congost., siluetes retallades pel vent i l'erosió amb formes capricioses i sempre espectaculars.

Congost de Fraguerau a Ulldemolins

• El camí segueix amunt i les formacions rocoses van variant. Cal arribar a una segona balma. Un indicador es informa del recorregut del GR, si es continua per l'esquerra el traçat és força complicat per fer amb nens. Aquí s'opta per seguir el GR fins arribar al pont penjant.
  • Un cop s'ha creuat el pont el camí continua enmig d'una exuberant vegetació, el lloc es coneix com el Barranc de Sant Bartomeu.
  • El camí retorna a la pujada per un terreny una mica més abrupte, seguir sempre les marques del GR.
  • Una última pujada ens acosta a la part del darrera de l'ermita, on es troba una antiga balma que era un refugi on s'hi pot entrar. S'adjudica la seva construcció a Frau Guerau Miquel, monge i fundador de l'ermita cap a l'any 1192. Ara l'ermita és propietat de la cantutxa d'Escaladei, abans havia estar del Monestir del Bonrepòs.

totnens-senderisme-congost-fraguerau-ulldemolis8

• Si voleu fer una foto més panoràmica, a la part del darrera de l'ermita surt un caminet que us permetrà allunyar-vos per fer una foto del conjunt i del Congost de Fraguerau.
  • Tornar al camí i refer la ruta.