Volta als Estanys de Basturs

3. Volta als Estanys de Basturs
Basturs, Pallars Jussà (el)
telèfon: 973 653 470
correu electrònic: oficinaturisme@pallarsjussa.cat

Els estanys de Basturs són, juntament amb l'estany de Banyoles i el de Montcortés, dels únics estanys de tot Catalunya amb presència permanent d'aigua que no té un origen glacial, sinó càrstic. Els estanys de Basturs són dos, un de petit i un de més gran, tenen un gran valor natural i ecològic, al seu voltant hi paren a veure aigua un munt d'ocells i animals.

Una excursió per fer en família que podeu ampliar o variar depenent del recorregut escollit. Us hem portat dues propostes de rutes per descobrir aquests singulars estanys, des de la web del pallars Jussà i des de Muntanya viva.

Basturs han estat inclosos dins la xarxa d’espais naturals protegits a Catalunya (Pla d’Espais Naturals d’Interès Natural “PEIN”), i també a la xarxa europea natura 2000

Volta als Estanys de Basturs. Itineraris

La ruta proposada des de la web del Pallars Jussà que surt del poble de Basturs

• Agafeu la carretera de pujada fins que arribem al Pàrquing dels Estanys. Des d'aquest punt hi surten dos camins que fan la mateixa volta als estanys. Nosaltres agafem el segon camí que va perpendicular a la carretera. Caminem entre un bosc de pins per un camí de pedres, de seguida s'arriba als pollancrs i es pot començar a voltejar l'estany. Es tracta d'un camí de plataners, on de seguida, hi trobem un desviament a mà esquerra que ens porta a un mirador on hi ha una plataforma de fusta on hi podem pujar i veure en primer pla un altre estany més petit rodejat de camps i més lluny unes bones vistes del roc de Pessonada, Sant Corneli, la costa del Coralls o la Costa Gran.
    Tornar al camí principal, i continuar fent la volta a l'estany  fins arribar al pàrquing.
  • Punt inici: Basturs
  • Punt final Isona
  • Distància: 7,8 Km

Ruta als estanys de Basturs de Muntanya viva amb nens (seguiu l'enllaç)

• Proposen una passejada de nul·la dificultat per fer amb nens petits que es pot fer durant tot l'any. A 5 minuts fins l'estany gran.
  • Si teniu ganes de caminar més estona per arribar als estanys, hi ha diferents rutes. Totes ben senyalitzades sortint o arribant al mateix aparcament. Es pot sortir des d’Isona passant per Sant Romà d’Abella (1’30h). Des de Basturs (30m). Des de Conques passant per l’ermita de la mare de Déu de les Esplugues (1h). Des de Figuerola d’Orcau passant també per l’ermita (1’30h).
  • L’estany petit està envoltat per una muralla de joncs i canyissos que el fa gairebé invisible a simple vista però que resulta ideal per als ocells com amagatall.
  • Excursió molt recomanable de fer amb nens
  • Recorregut fàcil, a peu pla i ben senyalitzat.

Més informació

Consells

• Cal portar aigua.
  • Depenen de l'època en que s'hi vagi millor portar algun repelen per als mosquits.
  • Porteu càmera de fer fotos i prismàtics per poder observar la diversitat de la fauna.

Serveis

• A l'estany gran hi trobareu una plataforma de fusta per poder fer observacions
  • Hi ha plafons informatius de fauna i flora a l'estany
  • Petita zona de per fer pícnic