3. Santuari de Santa Maria de Queralt a Berga
Berga Berguedà (el)

El Santuari de Santa Maria de Queralt es troba al capdamunt de la Serra de Queralt, a una alçada de 1200 metres. Per la seva peculiar ubicació se l'ha anomenat el balcó de Catalunya. Un cop a dalt les vistes són espectaculars, s'allarguen fins el pantà de la Baells, Montserrat... i tota la plana de Berga. Per accedir a dalt ho podeu fer amb el funicular o pujant a peu seguint el camí amb escales. Un cop a dalt es pot fer una bonica ruta circular que condueix als miradors de Garreta i el mirador de les Guilles.

El conjunt de Queralt l'integren el Santuari, amb l'edifici annex que acollí al seu moment l'hospederia del Santuari, actualment hi ha el restaurant i l'estació del funicular. L'església de La Cova on, segons la llegenda, fou trobada la imatge de la Mare de Déu, també forma part del conjunt de Queralt.

Santuari de Santa Maria de Queralt a Berga. Ruta circular dels miradors

Per arribar al peu de Queralt heu d'anar fins a Berga  i seguir per la BV-4242. La carretera té revolts fins arribar a l'esplanada de l'aparcament. Un cop aquí teniu l'opció de continuar a peu, seguint el camí amb 160 esglaons o agafar el funicular. El preu del funicular (març 2018) és de 0,80€ i us puja fins el Santuari. Des de Berga també hi ha un camí que puja fins a dalt.

Santuari de Santa Maria de Queralt a Berga

Un cop a dalt podeu visitar el Santuari, obert sempre i la zona de la Cova, on es va trobar la imatge de la Mare de Déu. A la zona del Santuari teniu bar-restaurant, serveis i botiga de records.

Ruta circular dels miradors de Queralt.

plànol que trobareu a l'aparcament que marca la ruta circular

Des del mateix Santuari podeu fer una petita i agradable excursió en una ruta circular senyalitzada. Depenent del ritme podeu tardar uns 40 minuts a donar la volta.

• Seguir direcció a la Cova de la Troballa. Un cop arribeu podeu visitar la cova on es va trobar la imatge. Es pot pujar a l'edifici per contemplar les espectaculars vistes.

Mirador de Garreta / mirador de les Guilles

• El camí segueix vorejant la muntanya i es dirigeix cap als miradors. El mirador de Garreta, amb fantàstiques vistes del Santuari, la Cova i al fons el pantà de la Baells. El mirador de les Guilles sobre la plana d'Avià.
  • Continuar, ara pel mig del bosc, fins arribar a la capella de Sant Joan on hi ha una cruïlla de camins.

Santuari de Santa Maria de Queralt a Berga

• Seguir fins la singular font del Bou que surt de la pedra.
  • L'itinerari torna novament al Santuari.