Montpedrós i l’ermita de Sant Antoni

3. Montpedrós i l’ermita de Sant Antoni
Cim Montpedrós
Santa Coloma de Cervelló Baix Llobregat (el)
coordenades: 41.361998 / 1.998332

L'excursió fins el cim de Montpedrós i l'ermita de Sant Antoni a Santa Coloma de Cervelló és una fàcil caminada que us portarà fins un dels miradors del Baix Llobregat. La pujada és suau i transcorre bàsicament per pista forestal sense asfaltar. La muntanya es troba entre els municipis de Santa Coloma de Cervelló, Sant Vicenç dels Horts i Torrelles de Llobregat. Entre els al·licients de la ruta hi ha les bones vistes des del cim i la visita a la pedra pintada, la Roca Dreta de Montpedrós (cal anar equipat) i la construcció de pedra seca de la Torrassa (mig enrunada). Al més petits els agradarà passar per la plaça de les bruixes (encara que la llegenda no sigui maca).

*les fotos estan fetes en diferents dies i de dia i de nit. (agost 2021 i abril 2022)

Montpedrós i l'ermita de Sant Antoni

L'excursió forma part de les rutes de les Muntanyes del Baix.

inici ruta Montpedrós

La ruta no té cap tipus de dificultat, només us cal anar seguint el camí que està perfectament senyalitzat. En total son uns 5 Km de ruta per pista fàcil de seguir.  Per arribar al punt d'inici de l'excursió haureu d'enfilar-vos carrers amunt del poble direcció a la urbanització Cesalpina. Trobareu una parada d'autobús i un restaurant que té el mateix nom. En un petit descampat podeu deixar el cotxe.

Nosaltres hi hem pujat més d'un cop, de dia i de nit.

• L'excursió comença des de la pista on hi ha el cadenat. Seguiu amunt fins trobar-vos amb la Plaça de les Bruixes, una cruïlla de camins de nom singular.
  • Continuar fins el cim de Montpedrós a 348m. Us espera una esplanada amb bones vistes sobre el Baix Llobregat. A la mateixa esplanada hi ha la petita ermita de Sant Antoni. Teniu unes taules de pícnic per poder descansar. Des de l'esplanada surt un caminet, una mica amagat, que condueix fins la "Pedra Gravada de Montpedrós".
  • La baixada es fa resseguint el camí fet o podeu optar per fer-la circular.

indicadors
banc al camí de MOntpedróa

Sempre podeu descansar al banc.

Pujada a Montpedrós de dia i de nit

Montpedrós i l'ermita de Sant Antoni

montpedros i ermita de sant antoni
Des del cim podreu gaudir de bones vistes del Baix Llobregat amb el mar al fons. A la dreta teniu el Montbaig i l'ermita de Sant Ramon a Sant Boi del Llobregat. A la foto de nit teniu una panoràmica nocturna dels llums del Baix Llobregat.

Plaça de les Bruixes - Santa Coloma de Cervelló

plaça de les bruixes de Montpedrós

El lloc conegut com a Plaça o Pla de les Bruixes reuneix moltes condicions pròpies dels llocs de pas: és una zona emboscada, amb una cruïlla de camins. La llegenda d'aquesta plaça no ha estat documentada. Diuen que la Coloma, filla del senyor del Castellnou de Cervelló, és forçada a casar-se amb un home que no estima. Quan intenta desdir-se'n, els seus germans l'assassinen tallant-li el cap, que baixa rodolant fins la Plaça de les Bruixes. (info)

Pedra gravada del Montpedrós

Montpedrós i l'ermita de Sant Antoni

Encara que sempre es parlava d'una pedra que podria datar-se a l'edat de bronze pel tipus de dibuixos i gravats no s'ha fet pública l'autoria dels grafismes fins a finals d'agost del 2023. Actualment s'ha desvetllat que va ser realitzada per l'artista plàstic Francesc Punsola els anys 1990. Us deixem la info de Patrimoni Cultural Diba. Ara només cal determinar si deixar volar la imaginació i el fals orígen creant falses expectatives és correcte.

text antic: (Les escenes fetes amb motius abstractes geomètrics es relacionen en general amb l'edat del bronze. És possible que la pedra hagi estat treballada a partir d'elements habituals en el megalitisme atlàntic, amb motius relacionats amb el culte al sol. És comparable a troballes similars en muntanyes properes: la llosa del Puig Castellar (Sant Vicenç dels Horts) i la pedra del Montcabrer (Cabrera de Mar).)

La Roca Dreta de Montpedrós

Pedra dreta de Mmontpedrós

Efectivament es tracta d'una gran roca dreta que s'ha habilitat per a l'escalada. Atenció, per pujar-hi cal anar equipat. Disposa de escales de grapa i corda.

La Torrassa

Montpedrós i l'ermita de Sant Antoni

Des del cim del Montpedrós surt un sender senyalitzat que us acostarà fins aquesta construcció de pedra seca, la Torrassa. Només queda dempeus una part de la petita edificació.

Ermita de Sant Antoni

Ermita de Sant Antoni Santa Coloma de Cervelló

Petita ermita de pedra a l'esplanada del cim de Montpedrós. Darrera hi ha taules de pícnic.