3. Torrent de la Masica i Font de la Tosca a Vallfogona del Ripollès
Vallfogona de Ripollès, Ripollès (el)

L'itinerari al Torrent de la Masica i Font de la Tosca a Vallfogona del Ripollès és una bonica excursió per fer amb nens. El torrent forma al llarg del seu curs una sèrie de bonics salts d'aigua i zones engorjades enmig d'una exuberant vegetació. Encara que s'hi pot anar durant tot l'any es aconsellable anar-hi de cara a la tardor quan l'aigua és més abundant. El recorregut està senyalitzat amb pals informatius i haureu de seguir sempre les marques blaves. L'itinerari comença des del mateix poble de Vallfogona del Ripollès,  a 21km de Ripoll.  A la primera part de l'itinerari, a sobre de la Font de la Tosca, podreu veure les restes del jaciment arqueològic de la Teuleria del Pinetar d'Obra.

El Torrent de la Masica està dins l'Espai d'Interès Natural de les serres de Milany-Santa Magdalena Puigsacalm-Bellmunt. La ruta està basada en els itineraris 57 i 58 del CEA Alt Ter, i només visita alguns dels salts del recorregut.

Torrent de la Masica i Font de la Tosca a Vallfogona del Ripollès. Dades i mapa

• Distància: 9,5 km.
  • Temps: 4 hores amb parades
  • Temps par a un adult 3 hores sense paredes

Torrent de la Masica i Font de la Tosca a Vallfogona del Ripollès. Itinerari

Un pal indicatiu senyala el camí cap el pont medieval que creua la riera de Vallfogona. El primer objectiu de la sortida és veure la Font de la Tosca, una enorme roca per on cau l'aigua de manera espectacular.

Font de la Tosca

• El camí baixa cap el torrent el pont, després de creuar-lo cal anar cap a l'esquerre, camí de la Tosca. Esta senyalitzat.

Torrent de la Masica i Font de la Tosca a Vallfogona del Ripollès

• El sender segueix paral·lel al torrent enmig d'una zona boscosa i humida. Després de creuar diferents clarianes s'arriba a la pista que ens portarà a Milany. Pujar fins a la bifurcació fins el pal per desviar-nos a la dreta fins arribar a la Font de la Tosca. Depenent de l'estació i de la quantitat de pluges caigudes hi pot saltar més o menys aigua. De totes maneres és bonic de veure. En ambdós costats de la roca hi ha escales que permeten acostar-vos. A la part superior es troba el jaciment arqueològic de la Teuleria del Pinetar d'Obra., un antic forn per a teules i maons.
  • A partir  d'aquí cal seguir les marques blaves que ens condueixen amunt fins la Llastona, on hi ha un altre indicador. Seguir amunt per la dreta.

Torrent de Malisca

Torrent de la Masica i Font de la Tosca a Vallfogona del Ripollès

• Continuar pujant entre pins i alzines seguint les marques blaves fins arribar a una pista que baixa cap a l'esquerre. Deixar-la i seguir per la pista principal. La pista fa un gir a l'esquerre, a la dreta s'obre una esplanada a on comença una nova pista de terra en baixada. Hi ha un pal indicador. Al costat de la pista hi ha un petit sender, amb una marca blava una mica amagada, que va direcció al bosc. Aquest és el camí a seguir.
  • Aquesta és la part més atractiva de l'itinerari. El camí s'eixample entrant a la zones dels faig on podreu observar les precioses tonalitats verdes. El camí va fent pujades i baixades però sempre agafant alçada. Finalment baixa per arribar fins al Torrent de la Font del Bisbe.

creuar el torrent, un dels atractius de la ruta

• Un cop a baix us he de desviar un 100m a la dreta per veure l'antic forn de cal de la Llastona. Creuar el torrent i continuar, en baixada, passant al costat de parets de roca per on baixa el torrent. Si ha plogut i hi ha aigua l'espectacle és molt bonic.
  • El sender continua, en baixada, fins el torrent de la Masica. Creuar el torrent per una passarel·la per arribar a la part alta del salt. Un caminet condueix fins la base del salt, anomenat el Saltant. Des d'aquí es pot continuar cap amunt seguint el torrent per contemplar més salts d'aigua.
  • Marxem del Saltant i seguim paral·lels al torrent que, en alguns punts forma petits salts d'aigua.

Torrent de la Masica i Font de la Tosca a Vallfogona del Ripollès

• S'arriba a un nou salt conegut com la Gorga de Dalt. Abans de baixar a la gorga us podeu acostar fins la balma del Boer.

Torrent de la Masica

• Continuar el sender fins la Gorga de Baix. El camí continua fins un pont de fusta que creua el torrent. Una mica més endavant un senyal ens indica el camí de l'era de batre d'en Paixana.
  • Seguir baixant fins arribar a la pista on es troba la Font de la Tosca.
  • Un cop a La Tosca es pot refer el camí fins el poble o, com és el cas, seguir per la pista asfaltada.