Teixeda de Cosp i la Creu de Santos des del balneari de Cardó

3. Teixeda de Cosp i la Creu de Santos des del balneari de Cardó
Rasquera, Ribera d'Ebre (la)
coordenades: 40.95251, 0.576726 (Balneari de Cardó) a 9Km de Rasquera per la TV-3021

L'excursió a la Teixeda de Cosp i la Creu de Santos des del balneari de Cardó us permetrà arribar fins el cim més alt de la Serra de Cardó. L'itinerari segueix part de la ruta de les ermites, o camí dels frares, on hi ha comptabilitzades 14 ermites. Destaquem l'ermita de Sant Simeó o de la Comuna, penjada sobre les roques. L'itinerari us permetrà gaudir de La Teixeda de Cosp que és la més monumental de Catalunya i una de les més espectaculars d’Europa. Veureu Lo teix Pare i la Cova Llòbrega. L'excursió és de dificultat mitjana, moderada, i es pot fer amb nens a partir de 7 anys. Recordem, però, que l'edat sempre depèn de vosaltres i del que els nens estiguin acostumats a caminar.

El cim de la Creu de Santos està inclòs a la llista dels 100Cims. Situat entre els municipis de Rasquera (Ribera d'Ebre) i Benifallet (Baix Ebre).

Teixeda de Cosp i la Creu de Santos des del balneari de Cardó. Dades i mapa

• Distancia: 9.5 Km
  • Desnivell: 710 m
  • Durada: 3/4 hores
  • Dificultat: mitjana
  • Època: tot l’any.
  • Inici al Balneari de Cardó.
  • Edat aconsellable: A partir de 7/8 anys (tot i que es pot partir i anar un dia a la Teixeda i un altre a la Creu de Santos)
  • Fonts: Font del Teix (i alguna més però d’aquestes millor no fiar-se’n).

Teixeda de Cosp i la Creu de Santos des del Santuari de Cardó

veure la ruta al wikiloc

Teixeda de Cosp i la Creu de Santos des del balneari de Cardó. Itinerari

Es tracta d'una ruta circular que farem en sentit horari, passant primer per la Teixeda de Cosp i després pujarem fins la Creu de Santos o Xàquera.

• La ruta comença des del mateix Balneari de Cardó. Cal seguir el camí dels frares marcat amb marques grogues PR-C-80. Esteu atents ja que en alguns punts les marques són poc visibles o escasses.
  • Continuar per sender fins arribar a les runes de l'ermita de la Trinitat.
  • El sender s'endinsa pel bosc fins enfilar-se fins cap el Portell del Cosp. Arribeu a la Teixeda de Cosp on hi han més de 200 exemplars de teixos.

Font del Teix

Teixeda de Cosp i la Creu de Santos des del Santuari de Cardó

• Fins la Font del Teix seguir les marques vermelles, ara més visibles. A la Font del Teix hi trobareu un abeurador per al bestiar i la font. Al costat de la font, passat un refugi, hi ha un dels exemplars més espectaculars, lo Teix Pare, amb un tronc que fa quatre metres de perímetre.

la Cova Llòbrega

• Ens desviarem una mica de la ruta per arribar fins la Cova Llòbrega, d'uns 30m de fondària. Segurament utilitzada com a refugi pels ramats d'ovelles.

Teixeda de Cosp i la Creu de Santos des del Santuari de Cardó

• Ara el camí es de baixada, per un paisatge més pelat degut als incendis de l'any 1995. Cal desviar-se per arribar als Martells, unes boniques formacions geològiques que recorden la forma de l'esmentada eina.
  • Retornar al sender fins arribar al desviament del Martell i seguir fins la Creu de Santos o Xàquera. Aquest és el cim de 942m és el més alt de tota la Serra de Cardó. Des d'aquí podeu veure unes magnífiques vistes; pràcticament totes les Terres de l'Ebre,; el mar, el Delta, la Serra de Montsant, les Serres Calderona i d'Espadà, els Ports, la serra de Tivissa...
  • Refer un tros de camí fins el sender que seguim.
  • De baixada encara podeu trobar més punts d'interès. La font de la Teixeta, en un racó on hi han més teixos. Després s'arrib a fins la cova dels Porcs, una balma. Una altra font, la de l'Argilagar, sota una rampa entre dues alzines.

Teixeda de Cosp i la Creu de Santos des del Santuari de Cardó

• Per barranc de la Columna caminarem a prop de l'ermita de Sant Onofre, també en runes.
  • A la part final de la ruta podreu veure la imponent ermita de Sant Simeó o de la Comuna, penjada sobre les roques. Si hi voleu anar s'ha de seguir per un desviament i pujar uns graons.
  • La ruta acaba retornant al balneari de Cardó.

La Teixeda de Cosp

Teixeda de Cosp i la Creu de Santos des del Santuari de Cardó

La Teixeda de Cosp és la més monumental de Catalunya i una de les més espectaculars d’Europa. Hi ha dos-cents vint teixos centenaris de grans dimensions. El teix és una conífera amenaçada a Europa degut als canvis en el paisatge, al seu ús excessiu amb fins terapèutics i als incendis forestals. És, també, una espècie relicta que ha quedat reduïda en petits rodals després de la última glaciació, on tenia una distribució més àmplia. No forma boscos purs i es troben barrejats amb altres arbres amb exemplars aïllats aquí i allà o formant petits rodals d’uns quants peus. Una joia molt desconeguda.

Balneari de Cardó. Rasquera i Benifallet

El balneari de Cardó està situat al capdamunt de l'espectacular cingle del Salt del Frare, entre Rasquera (Ribera d'Ebre) i Benifallet (Baix Ebre), prop del riu Ebre. L'edifici original fou construït el 1606 pel carmelí tortosí Fra Pau de Crist, qui hi establí una comunitat religiosa. El complex estava format pels edificis conventuals i un conjunt de 14 ermites. El convent fou suprimit amb les desamortitzacions eclesiàstiques del 1835 i convertit en balneari el 1866 aprofitant les aigües medicinals (bicarbonatades i arsenicals).

• Des de 1940 fins al 1967 es va convertí en l'Hospital de l'exèrcit republicà a la Batalla de l'Ebre.
  • Va funcionar fins a finals del segle XX com a planta embotelladora d'aigua mineral fins el seu tancament.
  • Actualment està en procés de restauració i s'espera reobrir-lo a curt termini, de nou, amb serveis de salut vinculats a les aigües minerals que hi brollen. (informació de Turisme Terres de l'Ebre)
  • Està catalogat com a obra monumental inclosa en l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.

+100Cims

Ribera d'Ebre amb nens

Terres de l'Ebre amb nens