3. Gorgs de Santa Llúcia de Puigmal
Sant Joan de les Abadesses, Ripollès (el)
coordenades: 42.211006 / 2.332256 (Collada de Santigosa)

L'excursió fins els gorgs de Santa Llúcia de Puigmal i els gorgs de la riera de Torrents es troba al límit comarcal de la Garrotxa i el Ripollès. La zona pertany al municipi de Sant Joan de les Abadesses. L'itinerari comença a la Collada de Santigosa des d'on es pot veure, en un dia clar, el Pedraforca. La sortida és una ruta circular on es combina la pista forestal de terra amb senders i corriols. Es passa per una bonica fageda per continuar per dins un alzinar de vegetació típicament mediterrània i per l'ermita de Santa Llúcia. Durant el recorregut es creuen diferents torrents i gorgs, fent la ruta encara més atractiva. A la tardor els colors de la fageda li donen un atractiu especial. L'itinerari de pujades i baixades és fàcil i apte per fer amb nens.

Gorgs de Santa Llúcia de Puigmal. dades i mapa

• Distancia: 7.5 Km
  • Tipus ruta: circular
  • Desnivell: 300 m
  • Durada: 3 hores
  • Dificultat: Baixa
  • Època: tot l’any (recomanable primavera i tardor quan les rieres porten més aigua. Ideal a la tardor, ja que es passa per una fageda).
  • Inici la Collada de Santigosa.

anar a wikiloc

Gorgs de Santa Llúcia de Puigmal. Itinerari

Un cop a la Collada de Santigosa cal seguir la pista forestal.

• Caminar fins trobar la primera bifurcació on seguirem per l'esquerra per dins la fageda. En algun tram d'aquest recorregut el camí toca la riera.

Gorgs de Santa Llúcia de Puigmal

• A la segona cruïlla cap continuar per la dreta direcció a la riera. Creuar el torrent i seguir fins arribar a les runes d'un antic mas o barraca de carboners.
  • Deixar la pista i continuar per un corriol fins el gorg de Santa Llúcia. Esteu atents per agafar el sender.

• Un cop deixar el gorg, comencem a pujar, en ziga-zaga per la part de solana. En aquest tram la vegetació canvia. hem deixat la fageda per l'alzinar i la flora típicament mediterrània, farigola, ginebró, argelagues...
  • Continuar fins arribar a la font i la bassa de la Casa Gran. Una antiga masia, ara en runes, de la Parròquia de Sant Llúcia.
  • Cal arribar fins la pista que s'ha obert pel manteniment de la MAT. Seguir pujant a mà esquerre per prats feixats fent ziga-zagues fin retrobar la pista. I aquesta fins la carretera de terra que va fins a Santa Llúcia i la Vall de Bianya.
  • Aquí es pot continuar per la carretera a la dreta fins els gorgs de la riera del Torrent. Heu de calcular una mitja hora més entre anar i tornar a aquest punt per continuar la ruta.

cap a l'ermita de Santa Llúcia

Gorgs de Santa Llúcia de Puigmal

• Seguir per la carretera de terra fins l'ermita de Santa Llúcia.
  • A l'alçada de la font de Santa Llúcia es deixa la pista per agafar un corriol o sender. Aquest unia Sant Joan de les Abadesses amb la Vall de Bianya. El sender s'enfila, de forma suau, enmig d'un bonic alzinar.
  • Després de creuar una petita clotada s'entra a la fageda on hi ha una antiga plaça carbonera.
  • Continuar per una pista ample que puja fins arribar a la carretera de terra de la Collada de Santigosa. Seguir per la dreta fins arribar al punt d'inici.

Us deixem l'enllaç de la ruta des de l'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses. Conté el tríptic de la ruta.