Pasqua
|

Nens que peguen. Com hem d’actuar?

Els tres primers anys de vida són crucials en l’educació dels nens. És durant aquest període que els nens aprenen gran part de les pautes de conducta. I també quan s’inicia el moment d’interioritzar certs comportaments. És doncs, molt important, seguir amb atenció tots els símptomes del seu comportament i els límits durant aquesta etapa solen ser de vital importància. En l’article d’avui us parlarem de com encarar certes conductes agressives dels nens en aquests primers anys. Hi ha nens que peguen, mosseguen, estiren els cabells, escupen… Com hem d’actuar? Què hem de fer?

 

Nens que peguen. Comencem parlant dels límits.

És molt important estar atens a tots els símptomes primerencs i no deixar mai d’exercir la nostra autoritat. És en aquest moment on els nens comencen a:

  • Tenir consciència de les coses pel que fa a les conseqüències dels seus actes. També comencen els primers sentiment de culpa.
  • Empatia. Els nens comencen a saber què és l’empatia i a posant-se al lloc dels altres.
  • Tolerància a la frustració. Cal que els nens entenguin el NO i entenguin que a vegades les coses no són com ells volen.

En podem trobar, però, amb límits que poden condicionar les nostres respostes.

  • Límits familiars, els que ens venen inculcats per la nostra família, els nostres pares
  • Límits socials, els que la societat i els altres marquen.

És important que abans de jutjar segons quins comportaments tinguem present en quins límits han motivat l’actitud o resposta. Poden haver-hi límits marcats per una carència educativa o per trets de la pròpia personalitat psicopàtica (on es destacaria una forta inestabilitat emocional, manca de consciència, falta d’empatia i absència de culpa).

Cal tenir present, també, l’edat i el context on han succeït els esdeveniments, quan i perquè ha pegat. No ens hem d’oblidar  que el comportament agressiu en els nens forma part del  desenvolupament normal. Una etapa on encara estan desenvolupant el  llenguatge i els costa controlar certs impulsos. Volen fer-se grans i interdependents de seguida. Per tant, durant aquesta edat pot arribar a ser força normal que es manifesti algun tipus d’agressivitat.

En la pre-adolescència, entre els 11,12 anys, torna a reaparèixer amb força aquesta agressivitat. Entendre aquest comportament com una part necessària del creixement, i  una part fonamental del procés de socialització ens pot ajudar. No obstant, és important actuar i no deixar passar certs comportaments inadequats. Sovint trobem infants que han adquirit un poder especial, que els atorga la potestat de pegar a tot aquell que se li posa al davant.

 

L’educació emocional i la disciplina positiva

L’educació emocional i la disciplina positiva ens poden donar eines per actuar amb fermesa i autoritat alhora que afecte i empatia.

Nens que peguen. Què fer? Com actuar?

  • Cal actuar ràpidament. Això és el que diu la nostra experiència. Quan el nen tingui una conducta inadequada, comara pegar, estirar cabells, mossegar… li hem de fer saber que allò no és correcte. Els nens ha de saber que ha fet mal a una altra persona. I hem de procurar que no es torni a repetir.
  • Les conseqüències dels actes. Hem d’ensenyar als nens les conseqüències dels seus actes. Si pegues, et portes malament, fas mal no tindràs certs privilegis, per exemple.
  • Fora nervis. Procurarem no posar-nos nerviosos i mantenir la calma. No hem de cridar però hem de ser contundents. Els nens han de veure que no ens ha agradat i no estem d’acord amb el què han fet.
  • Constància. La constància en la nostra manera d’actuar. Hem de procurar no caure en l’abandonament. Ajuda molt actuar i respondre sempre de la mateixa manera. En les situacions en públic no hem de deixar que ens guanyi la vergonya. Si estem treballant certs aspectes hem de procurar ser coherents. El nen ha de veure que estigui on estigui o amb qui estigui sempre actuem igual. Si veu que canviem o dubtem el nen s’aprofitarà de la nostra debilitat.
  • Ensenyar alternatives. Li pots dir al nen que entens el perquè s’ha enfadat però que hi ha altres maneres de demostrar-ho. Mai pegant.
  • Demanar perdó. Cal ensenyar als nens a demanar disculpes i perdó. És important que entengui que si ha fet mal o ha ferit algú, ha de demanar disculpes.
  • Bon comportament. Si el comportament del nen és bo és important que li ho demostrem. Elogiar-lo o felicitar-lo, de tant en tant, està bé. Als nens els hi agrada el reconeixement.
  • Televisió i videojocs. S’ha de vigilar el tipus de contingut que miren els nens. Ha de ser sempre l’adequat per la seva edat. Cal vigilar els dibuixos violents, amb amenaces, cops de puny… Una opció és mirar la televisió amb ells i no deixar-los sols davant la pantalla. Evitarem, així que s’aïllin.

 

L’autocontrol

Comencem parlant dels límits.

Un altre dels aspectes que resulta de molta importància i que cal començar a treballar des de petits, és l’autocontrol. Aprendre a controlar-se amb ells mateixos però també de cara als altres. La seva impulsivitat a vegades els porta a fer actes poc correctes o molt espontanis. Els adults som els qui hem de trobar l’equilibri per tolerar o no tolerar segons quins comportaments, seguint el nostre criteri. No ens oblidem que sempre donem exemple amb els nostres actes . Som el mirall on els nens es miren i som responsables dels nostres propis actes.

De la mateixa manera, quan abans es comenci a treballar l’autonomia i la responsabilitat, molt millor funcionen després les coses. És molt important el vincle i el respecte que s’estableix amb els fills durant els primers anys.

Quan parlem de responsabilitat, ens referim a responsabilitat amb:

  • ell mateix
  • els altres
  • context familiar
  • context escolar
  • context social

 

Laia Delriu, psicòloga infantil

veure més apunts de psicologia infantil

#totnensPsicologia

fotos pixabay.com

 

Save

Save

Entrada similar

Un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Informació bàsica sobre protecció de dades:

  • Responsable: totnens.
  • Finalitat: Controlar el correu brossa, gestió de comentaris.
  • Legitimació: Consentiment de l'interessat.
  • Destinataris: No se cediran les dades a tercers excepte per obligació legal.
  • Drets: Accedir, rectificar i suprimir les seves dades.
  • Informació addicional: Més informació a la nostra Política de privacitat