Ludificació en l’educació o com divertir-se aprenent
El joc fomenta la curiositat, la creativitat, la influència social i fa feliç a grans i petits. Aquestes també són les característiques que s’han d’incloure en tot procés d’aprenentatge si volem que aprendre resulti atractiu. Això que pot semblar modern ja ho explicaven i mostraven Groos, Piaget i Montessori. En aquest article la Carme Vigo ens parla de ludificació en l’educació o com divertir-se aprenent. Introduir elements del joc en àmbits que no ho són per facilitat l’aprenentatge de manera lúdica, distesa i eficaç.
Ludificació en l’educació o com divertir-se aprenent.
La importància del joc
Des dels primers mesos de vida els nens ja juguen. Aproximadament a partir dels 3 mesos comencen a relacionar-se amb els sons: sonalls, llums o mòbils. Jugar els estimula i ajuda en el desenvolupament motriu, augmentant la seva consciència corporal alhora que desenvolupen consciència social i emocional.
Piaget, Groos i Montessori ja van investigar sobre la importància del joc en el desenvolupament dels nens.
Per a en Groos el joc serveix per preparar als nens per a la seva etapa adulta. Així quan un nen juga amb una nina, per exemple, es prepara per cuidar a bebès.
Per a Piaget el joc té diferents funcions, depenent de l’etapa d’evolució del nen.
- etapa sensorial-motriu: exercici físic
- etapa pe-operacional: inici al joc simbòlic
- etapa operacions concretes: joc simbòlic
- etapa formal: joc reglat
Per a Montessori el joc és la principal activitat a través de la qual el nen viu durant els primers anys de vida. Mitjançant el joc el nen observa i investiga tot el seu entorn de manera lliure i espontània.
Com es poden introduir els beneficis del joc en l’aprenentatge?
Un exemple pot servir per veure com la manera d’explicar influeix en l’aprenentatge i la capacitat d’atenció. Ens explica la Carme Vigo que fa anys, durant un viatge en avió, un senyor explicava a un nen una lliçó d’història. L’home explicava la lliçó com si es tractés del relat d’una pel·lícula. El nen estava atent escoltant i després feia preguntes sobre el tema. L’home va ser capaç de despertar la curiositat, la creativitat i l’interès del nen, convertint la lliçó en un aprenentatge lúdic.
El joc fomenta la curiositat, la creativitat, la influència social i aquestes són les característiques que s’han d’incloure en tot procés d’aprenentatge si volem que aprendre resulti atractiu.
La ludificació (també anomenat gamificació)
La ludificació és el procés d’incorporació d’elements i dinàmiques del joc en entorns no lúdics com l’educació, el màrqueting o l’empresa.
Per a Yu-kai-Chou , guru de la ludificació, un bon joc és aquell que compleix 8 punts, i que el situen en un marc contextual o de referència.
- Significat èpic. Quan participem del joc creem realment que estem fent alguna cosa gran. Busqueu un motiu per participar.
- Desenvolupament i assoliment. Consecució d’objectius, aconseguir el repte.
- Creativitat i retroalimentació. Participar en un procés creatiu en el que l’usuari resolgui situacions de diferents maneres.
- Propietat i possessió. Sentir-se propietari d’alguna cosa augmenta la motivació per jugar.
- Influència social i relació. En aquest punt s’inclouen tots els elements que en porten a relacionar-nos amb altres persones, a motivar-nos per el que els altres aconsegueixen.
- Carència i impaciència. Volem el que no tenim, per això, si posem un límit per aconseguir-lo augmentem la motivació.
- Curiositat i impredictibilitat. No saber què passarà ens motiva a seguir jugant.
- Pèrdua i evasió. Evitar que passi alguna cosa negativa.
El joc és també una forma d’aprendre fent. Com deia Confuci:
M’ho van explicar i ho he oblidat. Ho vaig veure i ho entenc. Ho vaig fer i ho he aprés.
veure més apunts de psicologia infantil