Dormir com els angelets, és a dir, plàcidament i tranquil·lament tota la nit no sempre és possible. Hi ha cops que nens i adults es desperten, de manera sobtada, per un malson. Els adults ens podem despertar amb una sensació de por i malestar però una manera o altre podem controlar. En el cas dels nens no passa el mateix, necessiten el consol i la presència d’un adult.  Com apaivagar els malsons als nens? Unes pautes abans d’anar a dormir poden ajudar.

Evitar una sobreexcitació o utilitzar objectes que facin la funció d’atrapar malsons per tenir una bona nit. Mirar d’apaivagar els malsons als nens per facilitar-los dormir, així descansats estaran més content, feliços i actius durant el dia.

 

Com apaivagar els malsons als nens. Les fases del son

Cada nit, mentre dormim, passem per diferents fases del son que es repeteixen de manera repetitiva. Cada fase, o cicle, té una duració aproximada que pot anar dels 90 als 110 minuts

  • Fase 1 Ens adormim. Acostuma a durar uns 10 minuts amb un son lleuger on fàcilment ens podem despertar. En aquesta fase els ulls es mouen lentament i la respiració es ralentitza. El cervell emet ones theta.
  • Fase 2 El nostre cos es prepara pel son profund. La temperatura corporal baixa igual que la pressió arterial. El moviment dels ulls es deté. En aquesta fase les ones cerebrals es tornen més lentes. Aquesta fase sòl durar uns 20 minuts.
  • Fase 3 Estem en l’etapa de son profund. Les ones cerebrals, anomenades ones delta,  són molt lentes. En aquesta fase el cos es repara. En aquesta etapa és quan es sol produir el somnambulisme.
  • Fase 4 Continuem dormint profundament. El cervell produeix, quasi exclusivament, ones delta. Quan un es desperta en aquesta fase acostuma a trobar-se desorientat durant uns minuts.

 

 

L’etapa REM del son

Després d’un cicle sencer del son NREM, el son REM és el segon tipus de son. En aquesta etapa és quan es sol somiar. El nostre cervell està molt actiu, encara que estiguem completament adormits. Les ones cerebrals imiten l’activitat durant l’estat de vigília. Els nostres ulls es mouen ràpidament però el nostre cos no es pot moure. Els malsons es donen durant aquesta fase del son REM.

 

Els malsons

Com apaivagar els malsons als nens

Tots podem tenir malsons en algun moment. Els nens, entre 2 a 4 anys poden ser més propensos a tenir-ne. És l’època en que es desenvolupen les pors i es quan comencen a ser més imaginatius. Això pot passar quan han vist un programa o una pel·lícula especialment intensa durant el dia o abans d’anar a dormir. Es provable que aquella nit somiïn amb la pel·lícula i si han passat por, poden despertar-se per un malson. El fet d’estar especialment nerviós durant el dia per algun motiu concret pot reflectir-se en un son més mogut del normal. Hi ha nens que viuen amb ansietat una certa situació durant el dia i que per la nit acaben patín un malson.

Com podem ajudar als nens si es desperten per un malson


Com apaivagar els malsons als nens per dormir i poder descansar

  • Quan un nen es desperta per un malson i us cridi cal anar al seu costat per consolar-lo. El contacte físic, una abraçada, agafar-li la mà, són molt important. No cal portar-lo a la vostra habitació, millor quedar-se a la seva ja que podriu crear un hàbit difícil de canviar.
  • Parleu amb el nen per tranquil·litzar-lo. Cal explicar-li que ha tingut un somni i que no és real.
  • Podeu deixar-li el llum encès i donar-li un peluix que li agradi i el faci sentir segur.

 

Com preparar-se per anar a dormir

És important que els nens dormin les hores necessàries. Establiu una rutina diària pot ajudar als nens a descansar millor. Anar a dormir sempre a la mateixa hora, banyar-se amb aigua calenta, llegir un conte, deixar el llum encès o dormir amb el peluix preferit. Procureu que no vegin pel·lícules o dibuixos que els puguin fer por, angoixar o sobre excitar,  sobretot abans d’anar a dormir.

En els nens més petits pot funcionar el fet de tenir elements o objectes que repelin els malsons. Són el que s’anomena atrapa-somnis. Un nino que es menja els malsons, una colònia que repel o neteja els malsons, un objecte a la porta o finestra que impedeix que entrin els malsons…

Tenir malsons és una cosa normal. Si el nen en té d’una manera continuada s’ha de localitzar quina és la situació estressant que la produeix. En aquest casos es recomana consultar al pediatre.

 

Carme Vigo, psicòloga

veure més apunts de psicologia infantil

 

Save

Save

Save

Save

Save