Assetjament escolar o bullying
L’assetjament escolar o bullying és l’acció de sotmetre un company d’escola a un maltractament físic o psicològic sistemàtic i continuat, el qual pot provocar-li problemes físics i psicològics. Quan aquest assetjament es produeix en adults, fora de l’àmbit escolar, i generalment entre subordinat, se’l coneix com a assetjament psicològic o mobbing. Nosaltres parlarem del primer, el bullying, que afecta a nens i adolescents.
Assetjament escolar o bullying es presenta en totes les edats
L’assetjament escolar es produeix bàsicament a l’escola encara que pot sortir de l’aula i estendre’s al parc, casals, colònies o grups d’amics. Es pot arribar a produir entre nens de diferents edats, des de primària a batxillerat o més grans. I generalment es dona entre nens o joves de la mateixa edat o d’un grup cap a un alumne més petit.
Ara bé, en molta menys freqüència també pot haver-hi un cert tipus de bullying entre un professor cap a un alumne. D’aquest últim cas no se’n parla creiem que per dos motius. Un perquè hi ha pocs casos detectats i dos perquè se’l sol tractar com a “el profe em te mania”. I en certa manera es tapa. Cal analitzar-lo amb detall i determinar quina responsabilitat te el professor i quina l’alumne. No ho deixeu aparcat i escolteu al vostre fill.
Una bona comunicació amb els fills
Aquí no us parlarem des d’un punt de vista acadèmic ni com a psicòlegs, només us donem el nostre parer. S’ha dit moltes vegades que l’assetjament és difícil de detectar sobretot perquè els nens l’amaguen. Senten vergonya del que els passa i en moltes ocasions es creuen culpables. Es resignen i aguanten. No volen més problemes. I això, malauradament en alguns casos, pot acabar molt malament.
Un dels aspectes que creiem importants i que ens pot ajudar com a pares és la bona comunicació amb els fills. Parlar ja de ben petits de tot i deixar sempre la porta oberta al diàleg. D’aquesta manera ens pot ser més fàcil estirar el fil al problema i veure com ho viu el nen. I mirar de posar-hi solucions. Per això és molt important creure amb el que ens diu el nostre fill. Explicar-li com ho veiem i mirar de posar-hi remei. No és fàcil.
Si el nen no vol anar a l’escola ni sortir amb amics heu de saber-ne el motiu. Primer cal parlar amb ell de manera tranquil·la i deixar que s’expliqui. I si la resposta no us convenç feu de detectius. Parleu amb els pares dels companys per si saben alguna cosa. Parleu amb algun amic. Parleu amb el tutor. No ho deixeu com a un simple problema “és cosa de nens”.
Recolzeu en tot moment al nen. Doneu-li confiança i creieu el que us diu encara que no us quedeu només amb la seva versió.
Tipus d’assetjaments escolars
- cibernètic: el que es produeix a través de les xarxes socials.
- físic: ja sigui per violència física pegant o per robatori d’objectes del nen.
- psicològic: com a forma de xantatge emocional per vulnerar l’autoestima.
- sexual: insults despectius de l’aspecte físic dels nens.
- social: excloure al nen dels actes del grup per aïllar-lo socialment.
- verbal: l’escarni, l’insult, els rumors, els comentaris…
Llegir-ne més a l’article de la Claudia escribano a serPadres.
Les víctimes del bullying
La principal víctima de l’assetjament escolar o bullying és evidentment qui rep el maltracte. Les conseqüències poden variar en funció del grau d’assetjament i de la personalitat del nen. L’angoixa, l’ansietat, la tristor, els trastorns emocionals, alimentaris i d’aprenentatge deixen empremta. En alguns casos la víctima no ho pot suportar i pot derivar en suïcidi.
Un altre víctima és la de l’assetjador. Generalment son nens o joves que poden tenir algun problema i que el canalitzen amb violència i autoritat cap a un altre més dèbil. En la majoria de casos necessiten l’aprovació del grup. Cal parlar amb ells i mirar d’adreçar la seva conducta
Finalment es parla d’un tercer grup de víctimes, son els que ho veuen i callen. En molt casos son nens o joves que per prudència o por no diuen res i miren cap a un altre costat. En aquest casos se’ls ha de fer conscients que comportaments inadequats com els assetjaments s’han de comunicar.
L’assetjament escolar o bullying és un greu problema que ens afecta a tots. Posar-hi remei és cosa de tots. Com a pares, ja sigui de qui rep l’assetjament, qui el fa o qui calla hem d’intentar ajudar als nostres fills. Recolzar al primer, fer veure al segon la seva actitud incorrecte i al tercer animar-lo a denunciar pels canals adequats.
+ educar en família