3. Tossal Gros de Vallbona des del Santuari del Tallat
Vallbona de les Monges Urgell (l')
coordenades: 41.482098 / 1.137476 (Santuari del Tallat)

El Tossal Gros de Vallbona, situat a la Serra del Tallat, és una muntanya de 803 metres, 100Cim de la FEEC. Es troba entre els municipis de l'Espluga de Francolí (Conca de Barberà) i Vallbona de les Monges, a la comarca d'Urgell. És el cim més alt de la comarca d'Urgell però la seva situació el converteix en un esplèndid balcó de la comarca veïna. Es tracta d'una excursió una mica llarga però molt senzilla per fer amb nens. Una de les curiositats de l'excursió és que al llarg de la ruta es poden observar de molt a prop els enormes aerogeneradors del Parc eòlic de la Serra de Tallat. L'itinerari transcorre majoritàriament per pista forestal sense pràcticament desnivell.

Tossal Gros de Vallbona des del Santuari del Tallat. dades i mapa

• Distància: 10 Km.
  • Temps: 4 hores amb parades
  • Dificultat: fàcil

Tossal Gros de Vallbona des del Santuari del Tallat. Itinerari

La ruta s'inicia des del mateix Santuari del Tallat, un antic priorat, i ara santuari marià situat. El Santuari està situat a 787 metres d'altitud. Es pot deixar el cotxe a la mateixa esplanada del santuari.

• L'itinerari arranca per un petit sender, en forta baixada, fins arribara a la primera bifurcació. Cal girar a l'esquerre. Sortejant alguns que altre entrebanc, troncs i branques i després de passar un camp s'arriba a la pista forestal.
  • Un cop a la pista forestal, que es força ample,  cal seguir per la dreta fins acostar-nos als primers aerogeneradors.

Tossal Gros de Vallbona des del Santuari del Tallat

• Aviat es deixa la pista  per desviar-nos cap a la dreta per una altra més estreta que trobarem a l'esquerre. Seguiu els pals del GR171. El camí va pujant, lleugerament, paral·lel als aerogeneradors, que queden per sobre i a la dreta. Tossal Gros de Vallbona.
  • El camí condueix fins el Cap del Coll, punt on es creua la carretera que uneix Blancafort amb Montblanquet. Seguir per la pista que fa pujada. Seguiu per un tram amb diferents rampes fins arribar a la bifurcació senyalitzada. Seguir per l'esquerre. Quan es faci la baixada anirem a parar en aquest punt.
  • El camí es fa més planer tot rodejant el Tossal. Podreu contemplar unes magnífiques vistes de la Conca a l'esquerre. Atenció! després d'uns 300/400 metres del desviament. A la dreta, per un estret sender que puja fins el cim.
  • Pujar pel sender, aquí amb força pendent i relliscós, on trobareu diferents fites fins el petit i bonic pessebre de metall. Una mica més amunt ja trobareu el vèrtex geodèsic i més pessebres.  Gaudir de les vistes de la Conca de Barberà i les muntanyes de Prades.
  • De tornada cal arribar-se fins el punt on s'ha trobat el petit i pendent sender. Ara la ruta continua tot acostant-se al Parc eòlic de la Serra del Tallat. Tossal Gros de Vallbona.

excursió al Tossal Gros amb nens

Tossal Gros de Vallbona des del Santuari del Tallat

•  Avançar per la pista fins arribar al tercer aerogenerador. Uns metres més enllà, a l'esquerre, trobareu un sender marcar com a PR. Seguir per sender i rodejar un gran camp de cultiu que ens condueix fins a dins el bosc. Una llarga baixada ens arriba fins el Cap del Coll, deixant-nos a l'entrada de Montblanquet.

• Continuar la marxa des del poble seguint les indicacions del santuari del Tallat.
  • Al peus del turó on es troba el Santuari. Un indicador ens fa abandonar la pista i pujar per un sender. Aquest ens condueix fins les portes del Santuari del Tallat, on hem aparcat el cotxe.

Laberint de blat de moro