3. Santuari del Far des de Sant Martí de Sacalm
Sant Martí Sacalm, Susqueda, Selva (la)

Encara que la pujada fins el Santuari del Far es pot fer amb cotxe és una bonica excursió apta per anar-hi amb nens. La cinglera, amb el singular aspecte de proa d'un vaixell, és una de les siluetes característiques del Collsacabra. A dalt, les vistes són impressionants. La ruta comença des de Sant Martí de Sacalm i s'enfila fins el cim entre senders costeruts, pel mig del bosc i algun tram on cal estar ben atent amb els nens. Teniu dues rutes per pujar, la suau i la curta. En aquesta ocasió es puja per la curta i costeruda i es baixa per la suau i serpentejant.

Santuari del Far des de Sant Martí de Sacalm. Dades i mapa

• Distància: 9 km.
  • Temps: 4 hores amb parades

Santuari del Far des de Sant Martí de Sacalm

Sant Martí de Sacalm és és una entitat de població i capital del municipi de Susqueda

Santuari del Far des de Sant Martí de Sacalm. Itinerari

Deixar el cotxe al costat de la pista que puja fins el Far. Cal seguir en tot moment els senyals grocs i blancs del PR que ens conduirà fins el cim. Passat un roure es deixa, a l'esquerre, la pista que continua fins el castell de Fornils.

• Seguir caminant fins trobar l'indicador que ens endinsa pel mig del bosc. A poc a poc es va fent present la cinglera en una perspectiva que sembla difícils d'arribar.

Santuari del Far des de Sant Martí de Sacalm

• S'ha de seguir en tot moment les marques blanques i grogues. Continuar per un camí, quasi indefinit fins arribar a un sender que surt de l'esquerre i està marcat en un pal de fusta.
  • A poc a poc el sender va pujant fins arribar a una bifurcació. La fletxa que indica CURT assenyala el camí fins el Far per Grau de Sant Martí. És un camí més curt però amb més pendent. La fletxa que indica SUAU, és el tram més llarg i puja pel Grau de Sant Anna. Ambdós puguen fins el cim. En aquesta ocasió s'ha escollit pujar pel camí CURT i baixar pel SUAU.
  • Des d'aquí el camí arrenca suau fins que s'arriba als peus del Grau de Sant Martí. Un pas enganxat al penya-segat que, en forta pujada ens arribarà a la part superior.  A poc a poc, i grimpant per les roques es va guanyant desnivell. La pujada és dura i si la feu amb nens cal anar tot xino-xano. Abans d'arribar al far trobareu una placa dedicada a la Mare de Déu del Far.

Santuari del Far des de Sant Martí de Sacalm

• Un cop arribats a la part superior el sender condueix fins la carretera. Seguir-la per arribar al santuari, deixant a la dreta l'ermita de Santa Anna. En uns deu minuts per pista asfaltada, aquí podeu veure una curiosa pedra pintada com un drac.

Santuari de la Mare de Déu del Far

El Santuari de la Mare de Déu del Far apareix documentat l'any 1269 i està inclòs a l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. El Santuari està situat a 1.112 m d’altura i gaudeix d'unes magnífiques vistes sobre el pantà de Susqueda, els cingles de Tavertet, Les Guilleries i El Montseny, quedant el poble de Sant Martí Sacalm als seus peus. El santuari compta amb hostatgeria, restaurant i zona de pícnic (amb barbacoa i zona infantil). S'hi pot accedir amb cotxe.

Santuari del Far, la baixada

La baixada es fa seguint el tram del camí SUAU. Es comença pel sender que voreja el penya-segat per després desviar-se per la carretera fins arribar a l'ermita de Santa Anna. Per trobar el camí cal passar pel costat de les barbacoes i la zona infantil. A l'esquerre surt el sender amb les marques blanques pintades als arbres. Aquest camí condueix fins el Grau de Cabrafiga, que baixa per un altre vèrtex de la cinglera.

Santuari del Far des de Sant Martí de Sacalm

• El camí que voreja el penya-segat no és perillós. En canvi les clarianes que s'obren al llarg del camí cal estar atents amb els nens i tots els que tinguin vertigen. Les vistes són impressionants. Si fa vent cal vigilar ja que podria arribar a ser perillós. Seguir fins el primer mirador.
  • Continuar caminant pel sender fins arribar a una nova clariana amb unes vistes encara més espectaculars. Vigilar amb els nens.

• Ara el sender es separa del penya-segat per endinsar-se al bosc. Seguir fins la bifurcació i agafar el camí de la dreta per tornar a la carretera que condueix a l'ermita de Santa Anna. A la dreta de l'ermita surt el camí de baixada per el Grau de Santa Anna que condueix fins Sant Martí de Sacalm. La baixada, encara que pronunciada, va seguint el camí serpentejant que el suavitza.
  • Un cop baixat fins el final del grau de Santa Anna el camí, en pujades i baixades, arriba fins la roca on hi ha la bifurcació. A partir d'aquesta cal seguir el camí que s'ha fet d'anada fins el final.