3. Santuari de Cabrera al Collsacabra
Sant julià de Cabrera Cantonigròs, Osona

El Santuari de la Mare de Déu de Cabrera està situat en ple Collsacabra, entre les comarques d'Osona, Garrotxa i La Selva.  A prop de Cantonigrós, del municipi de l'Esquirol, a la comarca d'Osona. La pujada al Santuari de Cabrera al Collsacabra es converteix en una aventura per als nens. Camins, senders, escales, cingleres fins arribar a l'impressionant cim. La posició privilegiada del Santuari el converteix en una magnífica atalaia des d'on es pot contemplar la plana de Vic, el Puigsacalm, el Cadí i el Montseny. Al cim s'hi pot accedir per diferents camins i, en aquesta ocasió, s'ha optat per una de les més populars que surt de Sant Julià de Cabrera. L'excursió està senyalitzat i es pot fer com una ruta circular. Cal vigilar amb els nens al pas del Pla de Cabrera.

*Ruta marcada com a Xtreme pels trams de la cinglera on cal extremar la precaució si es va amb nens.

Santuari de Cabrera al Collsacabra. Dades i mapa

• Distància: 7 km
  • Temps: 4 hores amb parades
  • Temps per a un adult: 2 hores 15', sense parades
  • Inici: Sant Julià de Cabrera.

Santuari de Cabrera al Collsacabra

L'itinerari s'inicia des de Sant Julià de Cabrera, per la carretera de Vic a Olot. Cal agafar el desviament de l'esquerre just abans d'arribar a Cantonigròs (al Km.21). Seguir uns 4 Km més per pista asfaltada fins arribar a la parròquia de Sant Julià de Cabrera. Aquí cal deixar el cotxe. Millor anar-hi d'hora ja que no hi ha molt lloc on aparcar.

Santuari de Cabrera al Collsacabra. Itinerari

Hi ha molts camins que pugen fins el Santuari de Cabrera. Aquí s'ha seguit un dels més populars que surt de darrera de l'església. Està senyalitzat amb marques grogues i blanques i es torna per la pista asfaltada que rodeja la muntanya.

de pujada

Santuari de Cabrera al Collsacabra

• La ruta que us portem fa l'itinerari en sentit contrari, al revés de com s'acostuma a fer. Així es comença per la pista asfaltada cap el collet de Cabrera, deixant a l'esquerre una granja. Aquest és el camí que agafen els cotxes per arribar fins a la part inicial de les escales que pugen als Santuari.
  • Començar la caminada direcció al Coll de la Freixenda, rodejant l'espesa fageda.
  • Després de caminar una estona la pista asfaltada es converteix en un camí de terra. Un cartell indica que hem entrat a la bonica Vall d'en Bas, a la Garrotxa.
  • Ara la caminada segueix entre prats esquitxats de granges. Des d'aquest punt es poden veure la Serra de Llancers i el Puigsacalm. A la dreta queda la Serra de Cabrera, que estem rodejant.
  • Tot el camí és de lleugera pujada fins que s'arriba als peus de la cinglera.

Santuari de Cabrera al Collsacabra11

• Seguir caminant fins arribar al Coll de Bram, on conflueixen els camins. Aquí hi ha les escales que ens portaran fins el cim. En aquest punt es separen la muntanya de Cabrera de la d'Aiats.

Santuari de Cabrera al Collsacabra amb nens

Santuari de Cabrera al Collsacabra

• Arribats aquí hi ha dues opcions per continuar. La primera és la de pujar per les escales o camí de Grau Nou. La segona és pujar pel camí de la dreta, conegut com el camí de les Marrades. Aquí s'ha optat per pujar per les escales. Molt més emocionant per als nens. Les escales no tenen perill i disposen d'una barana de protecció. Les vistes són impressionants. Aquest camí es va obrir l'any 1952 per facilitar l'accés al Santuari amb neu.
  • Al final de les escales una imatge de Sant Bernat dóna la benvinguda als excursionistes. Som camí del Santuari.
  • El Santuari acostuma ha estar força concorregut. Encara que sempre depèn de l'època en que s'hi puja. Cal dir que hi ha un restaurant i la gent hi puja d'excursió a dinar.

Pla de Cabrera

Santuari de Cabrera al Collsacabra

• Un cop a dalt podeu camineu pel Pla de Cabrera i passar per l'estret rocós fins arribar a la bandera. Aquí és on es marca el punt del cim de Cabrera a 1.308 m. Aquest punt, sense que sigui perillós, cal anar alerta amb els nens ja que es passa al costat dels penya-segats.

Santuari de Cabrera al Collsacabra11

• Una mica abans d'arribar al vèrtex geodèsic hi ha una rosa dels vents. Ha estat posada pels Amics de les caminades dels dimarts i dijous. Hi trobareu una llibreta on deixar nota del vostra pas per lloc.

de baixada

Santuari de Cabrera al Collsacabra
  • A dalt hi ha el Pas de l'Osca, un tram equipat i una mica complicat per fer amb nens petits. El pas baixa cap a la zona de Sant Julià.
  • Creuar novament el pas estret de la cinglera i tornar fins l'església. A l'esquerre surten les escales, per on hem pujat, direcció al Coll de Bram. El camí de les Marrades, marcat amb números en groc. Baixar fins arribar a la pista asfaltada. Allà agafar un petit sender a la dreta, paral·lel a la pista fins arribar just on comencen les escales.

• un cop a les escales seguir pel sender que surt de l'esquerre, marcat de groc. El camí presenta trams de baixada pronunciada alternant amb altres de més suaus. Travessem el bosc fins sortir a la zona de prats de Sant Julià on s'ha deixat el cotxe.