3. Salt del Grill i les gorges del Freser
Queralbs, Ripollès (el)
coordenades: 42.364179 / 2.1753380 (Central de Daió)

L'excursió fins el Salt del Grill i les gorges del Freser és una de les clàssiques sortides per fer per la Vall de Ribes amb nens. Teniu dues opcions per fer-la. Si aneu amb nens petits us podeu quedar a la primera part de l'itinerari fins el Salt del Grill i tornar. Si teniu ganes de caminar us recomanem continuar la ruta i fer-la circular. Per la ruta llarga us caldrà pujar fins el refugi de Coma de Vaca. En tots dos casos podreu gaudir de la natura i del fantàstic salt de gairebé 30m d'alçada.

Salt del Grill i les gorges del Freser. Dades i mapa

Inici: cal deixar el cotxe al costat de la Central de Daió.  Per arribar-hi heu de sortir de Ribes de Freser direcció a Queralbs. En l´últim revolt a 1  Km abans d'arribar hi ha la casa de colònies de La Farga. D'aquí surt per la dreta una pista asfaltada direcció a Fustanyà. Agafar el desviament i uns metres més amunt, a l'esquerre, surt un altre desviament. Aquest va paral·lel al riu fins la central de Daió.

Salt del Grill i les gorges del Freser

Salt del Grill i les gorges del Freser. Itinerari d'anada i tornada fins el salt

La ruta fins el salt és un itinerari fàcil que es pot fer en uns 40 minuts (d'anada). Un cop deixat el cotxe cal seguir el cartell direcció al Salt de Grill.

• S'ha de creuar el riu per un pont direcció al salt i al refugi de Coma de Vaca. Remuntar el Freser per un petit sender que a poc a poc va agafant alçada. Una vegetació exuberant i petits salts d'aigua acompanyen la caminada.
  • A mesura que es va pujant el sender es torna més pedregós i costerut.

Salt del Grill i les gorges del Freser

• Per arribar fins el salt cal remuntar una canal pedregosa que surt de l'esquerre del camí. Està al costat del senyal pintat a la roca en vermell (veure foto). Si teniu sort i baixa aigua podreu contemplar un impressionant salt de gairebé 30m d'alçada.
  • Si no continueu la ruta cal refer el camí per tornar al cotxe.

Del Salt del Grill fins el refugi de Coma de Vaca. Itinerari circular

Partint del mateix Salt del Grill podeu allargar la ruta fins el refugi de Coma de Vaca i tornar per un altre camí.

• Després d'una bona estona de pujada s'arriba a una part més planera i fàcil.
  • Continuar fins trobar el desviament per creuar el Freser. En un pal indicador, i a uns metres més endavant, una roca pintada ens informen del camí. Cal desviar-se cap a Fustanyà.
  • Continuar caminant  ben bé dues hores llargues per un camí amb un bon grapat de pujades, Finalment s'arriba al refugi de Coma de Vaca. Des d'aquí ja es pot fer el camí de tornada.

Salt del Grill i les gorges del Freser

• La baixada es fa seguint el sender que queda a la dreta fins arribar a la llera del riu. S'ha de creuar per pont de Les Ribes.

• Continua per una pista ample i còmoda durant una bona estona. A partir d'aquí el camí es torna suau. Els pins ombregen el camí fent-lo molt agradable. En les clarianes del camí es poden veure les majestuoses Roques de Totlomón.
  • Seguir de baixada fins creuar el torrent de les Llances i després el de Les Artigues. Cal seguir el curs descendent del Freser per poder tornar a creuar-lo.
  • Després d'unes ziga-zagues del camí i passada la tanca que impedeix el pas de vehicles us trobareu un mur  de contenció. A l'esquerre una pintada indica el camí de la casa de colònies de La Farga. En aquest punt vigileu ja que no està massa ben indicat.
  • Baixar una petita tartera direcció al riu per creuar-lo. Trobareu algun tram una mica més complicat.

• S'arriba a l'enclusa que canalitza l'aigua de la Central hidroelèctrica de les Yellas.
  • Agafar un camí més ample i encimentat fins la Central de Daió, on s'ha deixat el cotxe.