3. Ruta del castell de Montesquiu al castell de Besora
Montesquiu, Osona

La ruta del castell de Montesquiu al castell de Besora és una bonica excursió per fer en família. L'itinerari, fàcil i agradable, està senyalitzat i es pot fer durant tot l'any. Si hi aneu a l'inici de primavera podreu gaudir dels verds prats del Pla del Revell. La caminada transcorre entre bosc i prats de muntanya i creua el singular Collet de la Mongia. El Parc del Castell de Montesquiu és visitable i disposa d'una activa agenda d'activitats.

Ruta del castell de Montesquiu al castell de Besora. Dades i mapa

• Distància:  11 km.
  • Temps: 4 hores amb parades
 Ruta del castell de Montesquiu al castell de Besoraruta circular senyalitzada

Ruta del castell de Montesquiu al castell de Besora. Itinerari

Podeu deixar el cotxe al mateix pàrquing del castell de Montesquiu.

Ruta del castell de Montesquiu al castell de Besora

•  Comença l'itinerari caminant paral·lel al castell per deixar-lo a la nostra esquerre per la carretera asfaltada fins el desviament a la Font del castell. A la bifurcació cal seguir recta per la pista de terra que, en pujada, ens durà fins una bassa d'aigua.

• En arribar a la bassa, a l'esquerre, surt un sender que serà per on es fa el camí de tornada. A l'anada cal seguir per la pista forestal que va pujant de mica en mica. fins el Pla del Revell. Podreu gaudir de les vistes de la Plana de Vic, i més a l'esquerre la Serra de Bellmunt.

Pla del Revell

La bassa del Revell i al fons el Castell de Besora

• Abans d'arribar al Pla del Revell s'ha d'agafar un sender, a la dreta, que condueix fins la Casa Revell. Creuar els prats de pastura fins la Casa que deixarem seguint el sender que porta fins la part més oriental, passant per la bassa del Revell. A la dreta queda el pal indicador que senyala per on baixar per creuar el Collet de la Mongia.

Collet de la Mongia

Ruta del castell de Montesquiu al castell de Besora Collet de la Mongia

• Abans de baixar el collet podeu arribar-vos fins els últims arbres que teniu al davant, on acaba l'altiplà. Hi ha un petit mirador amb unes vistes privilegiades del Collet de la Mongia i el Castell de Besora. Vigileu els nens ja que hi ha un penya-segat.

Ruta del castell de Montesquiu al castell de Besora

•  Seguir el camí que indica el pal i baixar per un sender que, després de fer un gir de 180º, voreja la paret del penya-segat i condueix fins el collet. Aquí cal vigilar les relliscades.
  •  A l'altre costat del collet continuar pel sender que, per l'esquerre, voreja la muntanya on s'alcen les runes del castell de Besora.

Castell de Besora

Ruta del castell de Montesquiu al castell de Besora

• Seguir el camí, ara per dins el bosc.  Abans d'arribar a El Pla, on hi ha una casa de colònies, es troba l'enllaç que retorna al Castell de Montesquiu. Ara, però, cal anar fins davant de la casa de colònies on, un senyal indicador clavat a un arbre indica el camí que us acostarà al Castell de Besora.
  • Una roca amb una fita de pedra marca el camí de pujada. Agafar el sender de pujada fins el pla on es troba el castell.
  • El castell està mig enrunat i en obres. En el moment de fer l'excursió no s'hi podia accedir al seu interior. S'alça a 1023 m i només es conserven restes de l'església de Santa Maria, una torre i algun tros de mur.
  • La tornada es fa seguint el mateix sender fins arribar a El Pla on es segueix pel la pista de l'esquerre direcció a Montesquiu, paral·lel al camí de l'anada. Seguir sempre la pista fins arribar a la bassa i d'allà al Castell.