3. Ruta de Queralbs a Núria pel camí vell GR-11
Queralbs, Ripollès (el)

Pujar fins la Vall de Núria és una excursió recomanable, ja sigui a peu o amb el cremallera. Durant la pujada el paisatge és encisador, aigua, prats i boscos de verdor brillant o completament blancs a l'hivern. La ruta de Queralbs a Núria pel camí vell GR-11 és tot un clàssic de l'excursionisme. El seu desnivell considerable, uns 700m, i la composició rocosa i costeruda d'alguns trams la fan especialment dura. Si la feu amb nens, millors que aquests estiguin acostumats a caminar. La ruta la podeu fer circular si opteu per fer una baixada tranquil·la i descansada amb el cremallera. El camí està perfectament senyalitzat durant tot el recorregut.

*Xtreme , marcada com a ruta Xtreme pel fort desnivell. Ruta familiar però dura per a nens petits o més grans no acostumats a caminar.

Ruta de Queralbs a Núria pel camí vell GR-11. Dades i mapa

• Distància: 7 km.
  • Tempo: 4'15 hores amb parades
  • Temps per un adult: 3 hores, sense parades
  • Inici: pàrquing de l'estació del cremallera de Queralbs.
  • Tornada: amb el cremallera des de Núria. Socis del Súper3 bitllet gratuït. (consultar-ho abans)

Ruta de Queralbs a Núria pel camí vell GR-11. Itinerari

Com sempre, la ruta està molt ben explicada des de la pàgina de Con los niños a cuestas. En aquest cas us aconsellem que si voleu fer-la seguiu l'itinerari des de la seva web. D'aquesta manera podeu resseguir-la amb les fotos fetes durant la pujada per tenir una visió més gràfica del recorregut.

Núria pel camí vell GR-11

Deixar el cotxe al pàrquing del cremallera. Pujar fins el poble per agafar el camí cap a Núria. El camí està perfectament senyalitzat durant tot el recorregut on anireu trobam panells que indiquen el temps estimat que queda fins arribar.

• Seguir els indicadors cap el camí estret i empedrat que puja fins la font de Ruïra.
  •  De mica en mica es va guanyant alçada. Continuar caminant després de passar per una petita balma, fins arribar a la Tartera de Corbell. Es pot travessar sense dificultat. Un cop passada un cartell indica dos possibles camins per arribar ala Vall:  el pont del Cremal o el Roc del Dui. S'ha optat per anar pel pont, després, més amunt els camins es tornen a trobar.
  •  Cal passar per una nova tartera. El camí, ara, gira a l'esquerre, al fons es pot veure la central de Daió i al front les Roques de Totlomón.
  •  S'arriba al petit refugi de Sant Pau, dins una balma. El camí continua en una petita baixada força pedregosa per segui pla fins que es pot veure la Gorga del Cremal. Creuar el pont de Cremal.
  • Seguir paral·lel al riu pel marge dret. Es passa pel costat del refugi de Sant Rafael.

Ruta de Queralbs a Núria pel camí vell GR-11

• En ziga-zaga es continua pujant. A baix queda el pont de Cremal que s'ha creuat abans. Continuar pel tram conegut com les Marrades del Salt del Sastre. Seguir amunt fins la balconada del Salt del Sastre des d'on es pot contemplar el Salt de Fontalba i el traçat del cremallera.

salt de Fontalba / travessant una de les tarteres

arribant al salt de la Cua de Cavall
  • El camí condueix fins un del punts més bonics de la ruta, el salt de la Cua de Cavall davant la balma de Sant Pere.
  •  Continuem pujant i gaudint dels petits salts d'aigua del riu que fa al salvar les roques. Arribats al Pla de Sallent es torna a creuar el riu. Ara es continua pujant pel marge esquerre. Aquí comença la part més dura de la ruta que puja fins la Creu d'en Riba. El camí és més empedrat i dificultós.
  • Aviat es podrà veure el refugi del Niu d'Àliga.
  • A poc a poc es continua pujat per arribar fins la Creu d'en Riba. Cal passar un pont de fusta i pujar unes escales. Des d'aquí les vistes tornen a ser espectaculars.
  • Un cop arribats a la Creu pugeu al mirador des d'on podreu veure una vista del Santuari i el llac.

Creu d'en Riba, al fons el Santuari de la Vall de Núria

• Ara, en baixada s'arriba fins l'ermita de Sant Gil per continuar fins arribar a la Vall de Núria.
  • La baixada s'ha fet amb el cremallera fins Queralbs, inici de la ruta. Si decidiu tornar a peu haureu d'afegir unes 3 hores més de ruta.