3. Roc Gros dels Hostalets de Balenyà
Els Hostalets de Balenyà, Osona

El Roc Gros dels Hostalets de Balenyà o Roc de la Guàrdia és un turó de 891 metres d'altura, i la muntanya emblemàtica d'Hostalets de Balenyà, a la comarca d'Osona. Una excursió apte per fer amb nens però que estiguin acostumant a caminar, sobretot per la part final de l'itinerari. El seu recorregut està clarament dividit en dues parts. Una part planera de camí ample i còmode de seguir. I l'últim tram, on el desnivell és acusat, caldrà fer-la xino-xano amb els nens, un cop a dalt les vistes són impressionants. Hi trobareu dos miradors, el dels Pirineus i els del Roc Gran.

El Roc de la Guàrdia és molt popular entre la gent del municipi, es fa un cros popular i cada any s'hi puja el pessebre fins el mirador. La majoria sol reconèixer el turó de passada amb el cotxe ja que és visible des de la carretera C-17 de pujada a Vic-Puigcerdà.

Roc Gros dels Hostalets de Balenyà. Dades i mapa

Roc Gros dels Hostalets de Balenyà

Veure el pdf de la Ruta Gratant el cel de Balenyà (1,2 i 4 els punts fets aquí)

En aquest cas s'ha fet la ruta lineal, d'anada i tornada des de l'ermita de la Mare de Déu de l'Ajuda fins a dalt del Roc Gros.

Roc Gros dels Hostalets de Balenyà. Itinerari

Roc Gros dels Hostalets de Balenyà

Un cop a la població dels Hostalets de Balenyà cal creuar el poble per la carretera que travessa la via del tren i desviar-se direcció al Santuari de la Mare de Déu de l'Ajuda. Aquí cal deixar el cotxe per seguir a peu. Al pla de l'ermita ja trobareu els cartells que indiquen el camí cap el Roc Gros.

Es tracta d'una ruta mixta, on primer el camí és suau per als nens i després s'enfila considerablement fins el cim. El Roc Gros es fa visible pràcticament durant tot l'itinerari.

• L'itinerari condueix fins quatre de les masies de la zona abans d'enfilar-se pel sender. La primera és la Casanova de Quimet. Després s'arriba a la Casanova de la Font on hi ha una esplèndida visió del Roc Gros. La tercera masia és Les Roquetes, la ruta segueix per la pista en suau pujada.
  • Amb un desnivell de 100 metres s'ha guanyat en vistes, sobretot mirant cap a la zona del Montseny.

Roc Gros dels Hostalets de Balenyà

• La pista gira novament en direcció a la quarta masia, la del Grau del Racó. Cal rodejar-la per la part sud i pujar pel camí més allunyat a la casa.
  • A la part esquerre del camí es pot trobar un antic pou de gel.
  • El camí continua però ara, a poc a poc, es guanya en desnivell i una certa exigència.
  • En ocasions us podeu trobar amb alguna pista que creua el sender. El camí és força tancat per la vegetació però sempre practicable.
  • El camí esta senyalitzat, però encara que no ho fos és molt intuïtiu de seguir. A poc a poc la pujada es comença a notar a les cames en un sender tranquil i agradable de seguir.

Roc Gros dels Hostalets de Balenyà

• Es passa per un tram empedrat de l'antiga via romana que unia Osona amb el Bages.
  • Després d'un últim tram de pujada s'arriba fins el cim. Rodejar el cim per una mena d'escales naturals fins arribar al Collet de la Guàrdia, on una cruïlla de pistes ens indica el camí a seguir per arribar a dalt, als miradors.

excursió al Roc Gros dels Hostalets de Balenyà

Roc Gros dels Hostalets de Balenyà

• Un pal indicador informa de la direcció dels dels Miradors, el del Pirineu i el miradors del Roc Gros.
  • Una balconada converteix la zona en un magnífic mirador. A dalt hi trobareu una taula d'orientació, el pessebre, una original escultura i una bústia per deixar constància de la vostra visita.
  • La tornada es fa pel mateix camí.

El Castell de Tona i l’església de Sant Andreu
Excursió en família: El Bosc Encantat de Gurb
Ruta de les fonts de Viladrau