3. Pujada a l’Ermita de Sant Ramon
Carrer del Camí de Golbes, Baix Llobregat (el)

La pujada a l'Ermita de Sant Ramon és un agradable passejada per fer en família. L'ermita està situada al puig del Montbaig (295m), també és coneguda com la muntanya de Sant Ramon de Golbes. L'excursió es pot fer còmodament per una pista forestal sense asfaltar ben pavimentada on hi acostumen a circular bicicletes i corredors. Per fer-la més atractiva i diferent s'opta per agafar a mig camí un dels senders que transcorre per dins del bosc. Te niu una primera parada tècnica al revolt de la Font de Golbes.

La muntanya de Montbaig pertany al municipi de Sant Boi de Llobregat, encara que limita amb les poblacions de Viladecans i Sant Climent de Llobregat. La ruta forma part de Camí Ral.

La pujada a l'Ermita de Sant Ramon Nonat. Dades i mapa

• Distància: 5,5 Km.
  • Temps: 2 hores
  • Dificultat: fàcil
  • Inici: Carrer del Camí de Golbes
  • Es tracta d'una excursió apta per a tothom. Si es fa íntegrament per la pista forestal es pot fer amb cotxet. Si s'opta per fer un tram de sender l'edat recomanables és de 7-8 anys o nens més petits acostumats a caminar.

Pujada a l'Ermita de Sant Ramon Nonat al Montbaig

(mapa Con los niños a cuestas)

La pujada a l'Ermita de Sant Ramon Nonat. Itinerari

Hi ha diferents senders que pugen fins a dalt de l'Ermita de Sant Ramon. En aquesta sortida l'itinerari comença des del Camí de Golbes de la població de Sant Boi.

• Un cop aparcat el cotxe un pal indicador informa de dos camins per arribar a dalt de l'ermita. En aquest cas s'opta per seguir el que condueix al pavelló de caça. El carrer es converteix en una pista de terra en arribar a la Torre de la Marquesa, l'antic pavelló de caça.

Pujada a l’Ermita de Sant Ramon

Durant la pujada trobareu senyals informatius en totes les cruïlles. El camí segueix recte fins que es bifurca. Cal continuar per l'esquerre, on un cadenat impedeix l'accés de vehicles.

Font de Golbes

• Seguir caminant fins arribar a la Font de Golbes, d'aigua potable. A l'esplanada de la font hi ha una petita zona de pícnic amb una taules de fusta i bancs de pedra.

Pujada a l’Ermita de Sant Ramon

• De mica en mica es va guanyant alçada. En algunes de les corbes podeu trobar bancs per fer una petita parada per descansar. Quan la vegetació s'aclareix una mica podreu gaudir de les primeres vistes de Sant Boi i Barcelona.

tram per pista i tram per sender més escarpat i rocós

• Continuar caminant fins arribar a la cruïlla. Per la pista de l'esquerre pugen els cotxes que venen de Sant Boi direcció a l'ermita. Abans d'arribar a la bifurcació hi ha el sender que s'arranca  per unes escales. Es tracta d'un sender que escurça el camí i va directe al cim.

Pujada a l'Ermita de Sant Ramon Nonat al Montbaig

• Teniu dues opcions, continuar per la pista, ample i còmoda, o seguir el sender. Tot depèn de l'edat dels nens i les ganes de fer cames. (en aquest cas s'opta per seguir el sender).
  • El sender acaba al costat de l'aparcament de cotxes, ja a dalt de l'ermita.
  • La tornada es pot fer pel mateix lloc, sender i pista. En aquest cas s'ha optat per tornar per la pista forestal.
  • Un cop a dalt un magnífic mirador permet contemplar una panoràmica del Baix Llobregat. Les vistes s'estenen al Garraf, l'Ordal i Collserola.

Pujada a l’Ermita de Sant Ramon

S'hi pot arribar en cotxe fins l'esplanada del pàrquing.

ermita de Sant Ramon de Sant Boi del Llobregat

Pujada a l'Ermita de Sant Ramon Nonat al Montbaig

Quatre fotos de l'ermita en quatre moments de la ruta.

La ruta dels bancs de fusta

Pujada a l’Ermita de Sant Ramon

Si us agraden les rutes distretes on podeu anar compatibilitzant alguna cosa singular aquí teniu bancs. En trobareu en moltes de les corbes de la ruta i a dalt de l'ermita. Ideals per descansar i en molts casos per gaudir de les vistes.

Altres dades, pícnic, aplec, aus rapinyaires...

• Un cop a dalt trobareu tres zones de pícnic, dues al costat de l'ermita i una tercera, més gran, al vessant oest. També hi ha un petit bar.
  • L’últim diumenge de cada mes d’agost s’hi celebra l’Aplec de Sant Ramon Nonat. És costum de pujar a peu i posar un ciri per protegir als nounats i la mare partera.

Pujada a l’Ermita de Sant Ramon

• La pujada a l'Ermita de Sant Ramon Nonat és pot fer durant tot l'any però a finals d'estiu s'hi poden veure el pas d'aus rapinyaires. A la façana de l'ermita teniu el cartell amb les aus que si teniu sort i paciència poder observar.
  • Si teniu ganes us podeu arribar fins la Torre Benviure, una edificació d'origen medieval (1023-1048). Els diumenges es fan visites teatralitzades organitzades des de l'Ajuntament de Sant Boi.