Balma de l’Espluga a Mura

part baixa del Turó de la Pola
Font de la Pola
Balma de Porquerissa
Balma del Quarto de ReixaBalma de l'Esplugapart baixa del Turó de la PolaFont de la PolaBalma de Porquerissa
Mura Bages (el)

La singularitat geològica del Parc Natural de Sant Llorenç i l'Obac afavoreix l'existència de balmes i coves. Aquestes, que abans s'utilitzaven per aixoplugar-se, ara, són un atractiu especial en una excursió amb nens. La ruta comença des de l'aparcament de l'Alzina del Salari i continua resseguint diferents balmes fins pujar al Turó de l'Espluga. A sota del turó es troba la popular balma de l'Espluga a Mura.

Balma de l'Espluga a Mura. Dades i mapa

• Distància: 8,6 Km (anada i tornada fins la balma de l'Espluga)
  • Temps: 4 hores amb parades
  • Dificultat: fàcil

Ruta de les balmes del Parc Natural de Sant Llorenç i l'Obac. Itinerari

La ruta comença des de l'aparcament de l'Alsina del Salari situat a la carretera que va de Matadepera a Mura. Es comença a caminar per una pista asfaltada on trobareu un cadenat que impedeix l'accés als cotxes. L'asfalt s'acaba aviat per seguir en una pista de terra. Us expliquem de manera ràpida la ruta marcant les balmes i coves a visitar. Si voleu seguir al detall la ruta aneu al blog de con los niños a cuestas, on veureu, amb fotos tot l'itinerari.

• Continuar fins trobar la bifurcació, seguir per la dreta. De seguida s'arriba al Coll de les Tres Creus. Si teniu sort aquí s'acostuma a posar un pessebre als volts de Nadal.
  • Ara teniu tres opcions. Per la dreta fins el Coll de Boix, a l'esquerra es va a Castellsapera i el Paller de Tot l'Any. Cal agafar el camí del mig.
  • Baixar, tot rodejant el Turó de la Pola.
  • Abans d'arribar a la primera balma trobareu unes lloses, són unes antigues tombes.
  • La balma de la Porquerissa, abans utilitzada com a cabana pel bestiar. S'hi pot entrar.

Font de la Pola al Parc Natural de Sant Llorenç de Munt

• Seguir pel sender, per dins l'alzinar, fins que es bifurca. Agafar el camí estret de la dreta per arribar fins la balma on hi ha la Font de la Pola. Teniu una taula de pedra per fer un pícnic. Tornar al sender principal.
  • L'itinerari continua cap al Coll de Tanca, passant per sota d'unes pedres ben curioses. Trobareu un sender en baixada que no s'ha d'agafar. A l'esquerre, marcat amb pedres el camí segueix per l'esquerre. Agafar-lo tot rodejant les roques de Castellots de Tanca.

Castellots de Tanca

Balma del Quarto de Reixa

• Rodejar-les tot apropant-vos fins la balma del Quarto de Reixa.
  • Continuar fins arribar al coll, ara cal seguir per la dreta, pel sender de baixada fins la pista forestal que ve  del Turó de la Fosca.

Balma de Porquerissa

Turó de l'Espluga

sortint de la balma de l'Espluga - arribada al Turó de l'Espluga

Balma de l'Espluga

Balma de l'Espluga a Mura

• Un cop a la pista forestal seguir per l'esquerre fins arribar a la balma de l'Espluga. Des d'aquí per un petit sender en baixada s'arriba a l'Avenc de l'Espluga, una de les simes més grans del parc. Per pujar fins el Turó de l'Espluga cal retornar a la pista forestal i agafar un petit sender de l'esquerre (marcat amb pedres). Aquest tram fins el cim del turó s'ha de vigilar amb els nens ja que les pedres són relliscoses. Des d'aquí les vistes són magnífiques de la Serra d'Obac.
  • Tornar fins la pista forestal i refer el camí fet. Si voleu allargar la ruta, a la pista forestal si seguiu les marques blaves anireu direcció a l'Hospital de la Sang i pujar fins el Coll de Boix per després baixar cap a l'aparcament pels Graons de Mura i la Font de Traginers.